boete met belgies kenteken in nederland

me vriendin heeft al een jaar geleden een boete gekregen in nederland met belgisch kenteken
ze was geflitst en de boete staat nog open
wat zijn de gevolgen als ze ermee in nederland zou komen zonder dat die betaald is
de auto staat ovegerens op haar moeders naam

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (3)

Als de politie en justitie niet van haar identiteit weten wordt ze , zelfs bij eencontrole, niet aangehouden.
Ten zij haar moeder heeft gezegd dat je vriendin als bestuurder in de auto zat.

Toegevoegd na 10 uur:
Bij flitsen word je niet staande gehouden en is de identiteit van de bestuurder niet bekend, alleen van de eigenaar van de auto op wiens naam het kenteken staat.
De boete is m.i. gericht aan de kentekenhouder en als die niet heeft betaald en de justitie niet over de identiteit van de toenmalige berijder heeft geïnformeerd, dan is je vriendin terzake onbekend en niet aanspreekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een controle zul je altijd je identiteit of rijbewijs moeten laten zien (als je achter het stuur zit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij flitsen word je niet staande gehouden en is de identiteit van de bestuurder niet bekend, alleen van de eigenaar van de auto op wiens naam het kenteken staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reageerde ook op het 'zelfs bij eencontrole'. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de politie en justitie niet weten dat zij de geflitste is, wordt ze, zelfs bij een controle, niet aangehouden.
Ten zij haar moeder heeft gezegd dat ze als bestuurder in de auto zat.
De vraag is aan wie de boete geadresseerd is, waarschijnlijk aan de moeder van je vriendin.

In dat geval zou zij, bijvoorbeeld op Schiphol, door de douane gevraagd kunnen worden om de boete te betalen. Deze controle gebeurt steekproefsgewijs.

Daarnaast is er in Nederland een centrale registratie van de openstaande boetes. Wanneer de auto met dit kenteken opnieuw in Nederland komt en in aanraking komt met de politie (bijv. bij een alcoholcontrole), dan mag de auto pas weg als de boete voldaan is.

Verder gaat het Centraal Justitieel Incasso Bureau nogal voortvarend aan de slag, als het gaat om het versturen van aanmaningen e.d.

Kortom, gewoon betalen lijkt me het gemakkelijkst.

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens mij is er zelfs een speciaal Belgisch bankrekening ingesteld door het CJIB, maar dat kan ik even niet vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CJIB heeft nog steeds problemen met het innen van boetebedragen bij buitenlandse chauffeurs. (Dat is ook de reden dat bij staandehouding de boete direct betaald moet worden).

In dit geval zal de openstaande boete gekoppeld staan aan het kenteken van de auto. Als de auto in Nederland een keer gecontroleerd wordt, dan zal de boete naar boven komen en zal die direct voldaan moeten worden. Waarschijnlijk is er inmiddels een dwangmiddel gekoppeld aan het openstaande bedrag, om betaling in zulke gevallen af te dwingen. Dat kan dan gaan om gijzeling van de kentekenhouder of buitengebruikstelling van het voertuig.

Als je er vanaf wil zijn, dan kan je in Nederland bij een politiebureau binnenstappen. Daar kan het boetebedrag opgevraagd worden, waarna de zaak afgehandeld kan worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze hadden willen betalen, zou die boete niet meer open staan.