Waarom hebben sommige rijstroken op de snelweg een permanent rood kruis?

Iedereen die wel eens op de snelweg is geweest, is bekend met het fenomeen van rode kruizen boven de rijbaan. Normaliter houdt dit in dat er, bijvoorbeeld, een ongeval heeft plaatsgevonden waardoor de rijstrook dicht is. Maar waarom zijn sommige rijstroken eigenlijk altijd dicht? En hangt er altijd een rood kruis boven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
5.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Sommige rijstroken zijn alleen in de spits open.
tinus1969
6 jaar geleden
Wanneer rijd jij op die snelwegen? Dit zijn spitsstroken en mij valt juist op dat die spitsstroken meestal open zijn.

Het beste antwoord

Deze stroken houden verband met CO2-uitstoot en geluishinder. Bij de spits gaan ze vaak wel open.

Rijkswaterstaat:
In de Coentunnel liggen totaal tien rijstroken, maar er mogen er maar acht open. Dat heeft te maken met milieu-effect rapportages. De stroken die wij het minst nodig achten zijn dicht. Dat de stroken er toch liggen, is met het oog op de toekomst. Voor als het nog drukker wordt en de regels veranderen. Maar dat is dus echt toekomstmuziek.

Toegevoegd na 54 minuten:
De wettelijke procedure op grond waarvan een spitsstrook kan worden aangelegd, is gebaseerd op tijdelijk gebruik. De spitsstrook rechts – op de vluchtstrook – of de spitsstrook links gaat alleen open bij een bepaalde verkeersintensiteit van minimaal 1350 voertuigen per uur per rijstrook. Dit heeft onder meer met milieueisen en geluidsoverlast voor de omgeving te maken.

Toegevoegd na 6 uur:
Waarom dit hiermee te maken heeft, heb ik nog niet kunnen vinden.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
CO2 uitstoot heeft te maken met de vekeersdrukte en niet met het aantal rijstroken.
Idem de geluidshinder.
SimonV
6 jaar geleden
Wel met het aantal rijkstroken: wil je dat het verkeer bij spits doorstroomt, dan moet je een extra rijstrook openen.
Hiermee verklein je de verkeersdrukte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ondanks dat ik zeer content ben met dit, in mijn ogen heel logische, antwoord, heb ik er toch een vraag over: Wanneer een argument milieu is, wat is dan eigenlijk het positieve effect van een dichte rijstrook daarvoor? Er komen hierdoor immers niet minder auto's op de weg.
SimonV
6 jaar geleden
Er komen in totaal niet minder auto's op de weg. Maar als ik naast zo'n weg zou wonen, zou ik van meer auto's naast elkaar meer last hebben, denk ik.
LeonardN
6 jaar geleden
Misschien is de denkwijze zo: Een extra baan open zorgt voor een betere doorstroom zodat auto's harder kunnen rijden, meer lawaai maken en door de hogere weerstand die zij opbouwen meer benzine verbruiken. Aan de andere kant als het verkeer dichtslibt en auto's juist stilstaan en niet vooruitkomen is dat ook belastender dan dat ze doorrijden. De strook op dat moment openen zou juist weer een ontlasting kunnen zijn voor het milieu. Ik neem aan dat elke auto een schoonste snelheid heeft. Dat zal niet zijn als deze stilstaat, en zeker niet als deze voluit kan gaan.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Werkelijk een bizar antwoord.
Bij gelijkblijvend verkeersaanbod staan CO2 en geluid volledig los van het aantal rijstroken.
SimonV
6 jaar geleden
@ItisILeClerc
Ik heb het antwoord niet bedacht. Neem hierover contact op met Rijkswaterstaat...

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk denk je dat ze nooit open zijn vanwege het tijdstip dat jij ze ziet. Als je bijvoorbeeld niet in de spits rijdt, zal in jouw beleving het kruis boven de spitsstrook altijd rood zijn. Rijstroken die echt nooit open zijn, zijn mij niet bekend (en ik rijd toch echt veel en door het hele land).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vluchtstroken worden vaak als spitsstroken opengesteld. Als het niet te druk is gaan ze dicht. In wezen zijn de vluchtstroken ook gemaakt voor de hulpdiensten.
Op de A27 heb je ook een linkerstrook (Utrecht richting West) die smaller is dan de normale rijstroken. Deze strook gaat dicht bij minder drukte. Als deze strook open is en het is erg druk gaan de snelheidsmaxima naar 80 km/hr.

Toegevoegd na 35 seconden:
Permanente rode kruisen zijn er dus eigenlijk niet.