Is het technisch gezien mogelijk te rijden met een auto als de dynamo stuk is?

Is het technisch gezien mogelijk te rijden met een auto als de dynamo stuk is? Bijv. door hem te starten m.b.v. een mobiele accu.
Het was de ADAC niet gelukt, en zijn diagnose over de auto was dat de dynamo stuk was en de kabel aan de dynamo gesmolten was. Toch ben ik benieuwd of 't dan (technisch gezien) echt niet mogelijk is de auto te starten. Misschien dat die monteur 't verder toch niet meer probeerde, omdat de auto ver van huis was en getransporteerd ging worden. Maar dan nog vind ik 't merkwaardig dat hij 'm niet kon starten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan prima.... totdat de accu leeg is.

In principe werkt het zo dat de accu de auto van stroom voorziet. Omdat deze daardoor leeg raakt wordt de accu bijgevuld via de dynamo.

Zolang de accu dus nog 'vol' is kun je er prima mee rijden.

Volgens een ANWB'er die mij ooit eens heeft bijgestaan met en gebroken V-snaar houdt 'ie dat zo'n 100km vol. Mits je zuinig met de stroom omgaat. (Dus geen verlichting, geen radio e.d.)
Ozewiezewozewiezewallakristallix