Hoe wordt de incasso in landen als Tsjechië geregeld met buitenlandse foutparkeerders?

Ik lees vaak over buitenlanders die hun auto's in de stad parkeren en hier niet voor betalen. De boete die ze dan na een tijdje ontvangen (als ze het ontvangen..) betalen ze vervolgens niet waardoor de gemeentes veel geld mislopen. Hoe is dit dan in andere landen geregeld? Wat gebeurd er bijvoorbeeld als je in een stad als Praag parkeert en vervolgens de auto onbetaald een dagje laat staan? En wat gebeurd er eigenlijk als je de boete dan niet betaald?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (1)

Het ligt aan het land, maar er zijn een aantal mogelijkheden. Boetes kunnen worden overgedragen aan ons eigen Centraal Justitieel Incassobureau. Maar het is ook mogelijk dat die wordt overgedragen aan een extern incassobureau (Noorwegen en Zweden doen dat bijvoorbeeld ook voor het innen van tolgelden). Binnen Europa komt de boete eigenlijk altijd wel op de deurmat terecht. Vertrouw je het niet, neem dan contact op met de autoriteiten ter plaatse (dat moet altijd in een boetebeschikking staan).