Ik heb schade aan mijn auto, mag de politie camera beelden opvragen van omwonenden als bewijs?

Het gaat hier om wat schade aan de bumper, niet al te groot, ik vraag mij af of de politie überhaupt de moeite willen nemen om mij te helpen de schade veroorzaker te achterhalen? Of gebruiken ze alleen prive camera's als er een ernstig delict is gepleegd? Zoals beroving, diefstal etc? En een side vraag, heeft het nut om zelf een camera aan de schaffen voor in mijn auto, voor de toekomst? Of zie je daar weinig mee??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
8.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Denk je niet dat de kosten van zo'n soort onderzoek veel groter zullen zijn dan de schade? Als ze daar aan zouden beginnen krijgen ze een berg azijnpissers over zich heen dat ze gemeenschapsgeld aan het verspillen zijn en beter boefen kunnen gaan vangen....
paulus811
6 jaar geleden
Als de schade aan de achterbumper is, heeft een dashcam weinig zin. Of je moet je auto volhangen met die dingen, maar dat is een uitnodiging om 'm juist open te breken.

Antwoorden (1)

De politie mag de beelden vorderen nadat de Officier van Justitie hier toestemming voor heeft gegeven. Er even van uitgaande dat er ook daadwerkelijk beelden zijn. Het verlaten van een plaats van ongeval is een misdrijf. Mits de veroorzaker iets heeft gemerkt van het ongeval uiteraard. Wordt dus door de politie zeker wel opgepakt. Tenzij er geen onderzoeksmogelijkheden zijn.

Wat je zelf kan doen: bij omwonenden langs gaan en mogelijke beelden bekijken. Jij hebt geen tussenkomst van de Officier van justitie nodig. Bespaar je de politie een hoop werk mee en kans dat de zaak snel wordt opgepakt is dan groter.

Een dashcam is de auto plaatsen is ook een aanrader. De meeste camera's leveren goede beelden.
AlphaLimaSierra