ik zie wel eens auto's rijden met een soort zwarte schjif gemonteerd op de velgen, meestal alleen op de voorwielen. waar dient deze voor?

Ik bedoel dus niet de schijfremmen, maar een schijf die buiten de velg op de wielmoeren is gemonteerd.

En ik bedoel ook geen Formule1 koelsystemen of wieldoppen / velgdecoraties...
Ik heb het over matzwarte cirkelvormige schijven bij personenauto's... Misschien wordt dit gebruikt voor balanceren van de velgen ofzo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die Oraclemaster;

Ik denk dat je het hebt over een snelbevestigingssysteem voor sneeuwketting. Sommigen laten dat kennelijk ook buiten het seizoen zitten. Meestal alleen op de voorwielen omdat de meeste auto's voorwielaangedreven zijn. De eerder genoemde remschijven zitten binnen het wiel en die luchtgeleidingskappen uit de Formule 1 kom je op straat niet tegen.

Toegevoegd op 27-04-2009 22:20:54
Zoiets als op deze link bedoel ik dus:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is de schijfrem. De meeste auto's hebben alleen op de voorwielen een schijfrem. De achterwielen worden meestal geremd door een trommelrem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik weet ook wel wat een schijfrem is.... dat bedoel ik niet.
ik bedoel een zwarte schijf aan de zijkant van de velg gemonteerd, dus op de wielmoeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de band dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry dat heb ikzelf nog niet gezien. Heb je misschien een afbeelding erbij?
Ik denk dat waar jij het over hebt voornamelijk op F1 auto's gebruikt wordt. Persoonlijk heb ik ze iig nog niet op personen auto's gezien. Maar deze zijn ter bevordering van de aerodynamica en ik geloof ook om de remmem [beter] te koelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk dat dit een soort versierdoppen zijn. very trendy sinds de uitzending van "pimp my car" : velgen die statisch blijven en die een contrast vormen met de banden. Kwestie van smaak . Ik vind het aartslelijk kitsch en het brengt niets aan waarde toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je die scherpe schijven waarmee je een extra stuk huid wegsnijdt uit een geschepte voetganger of fietser?
Wat jij omschrijft kom ik eigenlijk alleen maar bij bedrijfsauto's tegen. Een soort van wieldop maar dan net binnen de wielbouten?

Dit is omdat wieldoppen diefstalgevoelig zijn en bedrijfsauto's doorgaans geleased worden. In de loop der jaren is af fabriek de wieldop weg gelaten en deze kleine variant voor teruggekomen. Met als resultaat dat deze ook vast zit door de wielbouten en dus niet meer gestolen kunnen worden...