Moet ik wachten tot ik bijtelling kan betalen tot volgend jaar?

Situatie:

Werkzaam in de buitendienst, mijn baas heeft voor mij een auto gekocht 1 februari (niet geleased!) zodat ik mijn zakelijke kilometers kan maken.

Mag er daarnaast 500 kilometer privé mee maken dit jaar, maar iedere rit (zowel zakelijk als privé) moet ik registreren.

Ik kan bijtelling betalen, alleen kan dit volgens hem alleen per kalenderjaar. Dus wanneer ik nu besluit om bijtelling te gaan betalen en er ook zoveel als ik wil privé mee te rijden, dan moet dit met terugwerkende kracht vanaf 1-2-2017. Dit betekent dus dat ik voor 5 maanden bijtelling betaal die ik helemaal niet privé heb gereden. Wil ik dit niet, dan moet ik wachten tot komend kalenderjaar.

Echter begrijp ik dat de fiscus dit wilt zodra je een auto least, maar mijn baas heeft de auto gekocht. Ik snap dus niet waarom ik niet gewoon per 1-6 of 1-7 dit jaar bijtelling zou kunnen betalen?

Kan iemand dit voor me verduidelijken? Thanks!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Het heeft niet te maken met leasen, maar met het feit dat jij prive wil rijden in een zakelijke auto. De Belastingdienst heeft bepaald dat je per jaar (kalenderjaar!) maximaal 500 km privé mag rijden zonder dat er bijtelling betaald hoeft te worden. Als jij dit kalenderjaar meer dan die 500 km wil rijden, zul je over het hele kalenderjaar de bijtelling moeten betalen, ook als je alleen in december een keer 25 km meer wil rijden dan die 500 km.

De keus is nu aan jou: of vanaf februari de maandelijkse bijtelling betalen, of je overige privé kilometers dit jaar met een ander vervoermiddel maken.
Inekez1