Waarom gooien ze vaak een 3de of 4de rijstrook dicht?

Ik heb dit nooit begrepen, dan zijn er geen wegwerkzaamheden of iets dergelijks en dan is alsnog (ook al is het spitsuur) de linkerrijbaan aangegeven met een rood kruis. Het enige waar ik aan kon denken was wellicht dat ze zo het onderhoud van de snelweg plannen. Dat er dus minder wordt gereden op de linkerrijbaan waardoor ze die later hoeven te vervangen dan de andere banen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De 3e of 4e rijstrook is een spitsstrook. Deze is smaller dan een normale rijbaan. Om die reden is de snelheid beperkt (vaak tot 100km/u) als de spitsstrook is geopend. Zonder spitsstrook kan er op de reguliere rijbanen weer 120 of 130 gereden worden.

Tijdens de spits kan het aardig druk worden. Door knelpunten meer ruimte te geven en de toevoerwegen enigszins te beperken stroomt het totale verkeer veel beter door. Door rijstroken te open of juist te sluiten kan de capaciteit van een weg worden aangepast aan de situatie. Buiten de spits kunnen de extra rijstroken weer open. Maar soms leidt dat weer tot te lege snelwegen waardoor het (veel) te hard rijden aantrekkelijk wordt. Om dat weer tegen te gaan worden ook buiten de spits soms rijstroken afgesloten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100