Hebben bestuurders die een parkeerplaats verlaten voorrang in een 30 km wijk?

Ik woon in een wijk waar de max snelheid 30 km is. Overal hebben bestuurders van rechts voorrang. Nu is er een parkeerplaats bij de winkels. In het begin stond er een bord met daarop: bestuurders van rechts voorrang verlenen. Het bord is nu weg, en de vraag is nu: Hebben de bestuurders die van de parkeerplaats komen nog steeds voorrang?

Weet jij het antwoord?

/2500

nee, want wegrijden uit een parkeervak valt onder het kopje 'speciale handelingen'. En een bestuurder die een speciale handeling uitvoert, heeft voorrang op helemaal niemand niet. Maar als iemand die 50km per dag fietst wil ik toevoegen, dat voorrang hebben niet hetzelfde is als voorrang claimen. Als iemand uit een parkeervak wegrijdt omdat hij een aso is, wilt niet zeggen dat hij ook voorrang heeft, de rest wilt simpelweg niet zijn auto op de aso stuk rijden. Toegevoegd na 1 uur: Edit: Ah ik zie een foto, Gelijk vloers + geen wegmarkering = gelijkwaardig kruispunt. Ofwel verkeer van rechts heeft voorang

Als er tussen de parkeerplaats en de 'gewone' weg een straatje is: ja. Als er een uitrit-constructie is (verhoogde stoep loopt door, daar moet je dan overheen om op/van de parkeerplaats te komen) dan niet. Dat er eerst een bord stond en nu niet meer, kan ook betekenen dat er eerst extra aandacht op werd gevestigd omdat het een nieuwe situatie was. Na verloop van tijd wordt aangenomen dat iedereen bekend is met de nieuwe situatie en kan het bord weg. Dat wil dan niet zeggen dat de voorrangssituatie daarmee gewijzigd is. Dus als alleen het bord weg is en er feitelijk niets is veranderd aan wegen, stoepen etc. dan blijft de situatie gelden zoals die was toen er wel een bord stond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100