Hebben bestuurders die een parkeerplaats verlaten voorrang in een 30 km wijk?

Ik woon in een wijk waar de max snelheid 30 km is. Overal hebben bestuurders van rechts voorrang. Nu is er een parkeerplaats bij de winkels. In het begin stond er een bord met daarop: bestuurders van rechts voorrang verlenen. Het bord is nu weg, en de vraag is nu: Hebben de bestuurders die van de parkeerplaats komen nog steeds voorrang?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
5.8K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat hangt van de weg situatie af.
Os het een uitrit of weg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Google maps locatie?
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed dat het bord weg is. Je kunt niet overal borden gaan neerzetten met de tekst "let op, hier gelden de normale voorrangsregels die overal elders ook gelden".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel duidelijk. Gewoon een standaard kruising. Rechts heeft voorrang.

Antwoorden (2)

nee, want wegrijden uit een parkeervak valt onder het kopje 'speciale handelingen'. En een bestuurder die een speciale handeling uitvoert, heeft voorrang op helemaal niemand niet.

Maar als iemand die 50km per dag fietst wil ik toevoegen, dat voorrang hebben niet hetzelfde is als voorrang claimen.

Als iemand uit een parkeervak wegrijdt omdat hij een aso is, wilt niet zeggen dat hij ook voorrang heeft, de rest wilt simpelweg niet zijn auto op de aso stuk rijden.

Toegevoegd na 1 uur:
Edit:
Ah ik zie een foto,

Gelijk vloers + geen wegmarkering = gelijkwaardig kruispunt. Ofwel verkeer van rechts heeft voorang
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De vraag gaat over een parkeerplaats (voor meerdere auto's) die via een uitrit of straatje op de andere weg uitkomt. Dan is het geen speciale verrichting meer, maar komt een auto 'gewoon' van rechts uit een straat (dus voorrang) of komt de auto van rechts uit een uitrit (en dan geen voorrang).
paulus811
7 jaar geleden
Dat soort parkeerplaatsen zijn vrijwel altijd gescheiden door een verhoging en dan moet je wel degelijk voorrang verlenen. De verhoging is meestal het verlengde van de stoep die langs het parkeerterrein loopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hmm moeilijke discussie zo als we geen foto hebben van de situatie. Ik weet dat een achteruit rijdende auto nooit voorrang heeft op wat dan ook. Maar als we het hebben over parkeervakken die aan een straatje liggen, en dit straatje komt gelijkvloers uit op de hoofdweg zonder haaientanden e.d. Dan geldt dat dit straatje een doodnormale zijstraat is van rechts waar auto's gewoon voorrang op horen te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen verhoging. En het is geen doorgaande weg. Het is enkel een grote parkeerplaats. ik maak even een foto. Dat maakt het idd wat makkelijker.
tinus1969
7 jaar geleden
Min; je moet voorrang geven als je een parkeerVAK verlaat, maar (altijd) niet als je een parkeerTERREIN verlaat.
Als er tussen de parkeerplaats en de 'gewone' weg een straatje is: ja.
Als er een uitrit-constructie is (verhoogde stoep loopt door, daar moet je dan overheen om op/van de parkeerplaats te komen) dan niet.

Dat er eerst een bord stond en nu niet meer, kan ook betekenen dat er eerst extra aandacht op werd gevestigd omdat het een nieuwe situatie was. Na verloop van tijd wordt aangenomen dat iedereen bekend is met de nieuwe situatie en kan het bord weg. Dat wil dan niet zeggen dat de voorrangssituatie daarmee gewijzigd is. Dus als alleen het bord weg is en er feitelijk niets is veranderd aan wegen, stoepen etc. dan blijft de situatie gelden zoals die was toen er wel een bord stond.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen stoep waar je overheen moet om de parkeerplaats te verlaten. Alles is gelijkvloers zeg maar. De verklaring van het bord is me nu zeer duidelijk. Denk idd dat die regel dus nog geldt
TurfGraver
7 jaar geleden
Een bord met tekst is geen verkeersbord en bepaald niet wie voorrang heeft.
Zonder verhoging is het dus gewoon een weg, en daarbij heeft rechts voorrang (welke het bord eerst alleen verduidelijkte).