Wat zijn de gevolgen als je wordt tegengehouden door de politie zonder rijbewijs?

Hallo

Wat gebeurt er met jou als je wordt tegen gehouden door de politie, als je wel een rijbewijs hebt, maar je hebt hem niet op zak?

Is er ook een verschil voor ervaren en jonge chauffeurs?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik kwam er mee weg. Ging even vlug met de auto naar de winkel. Aangehouden voor controle. Geen portemonnee bij me wel losse pinpas. Ik baalde natuurlijk en dat zei ik ook "Ga ik 1x zonder tas de deur uit, en dat doe ik nooit, krijg ik dit." Die agent "Mevrouw dat is niet mijn schuld, moet u niet boos op mij worden." Ik lachen "Ik ben niet boos op u, maar wel op mezelf." Ik had wel mijn paspoort in het dashboard kastje liggen omdat ik die een dag of twee eerder nieuw had opgehaald en vergeten was naar binnen te brengen. De agent in kwestie heeft me daarop laten gaan. Zonder prent maar wel met waarschuwing (deze waarschuwing heb ik niet op papier ofzo gehad)

Antwoorden (2)

Geen verschil . Heb je wel een geldige legitimatie bij je en complete auto papieren ? Dan kan de agent zien in zijn systeem of je een geldig rijbewijs hebt . Maar hij kan je ook een prent geven want het is volgens de wet verplicht een geldig rijbewijs bij je te hebben als automobilist . Jong oud ervaren of ? Maakt niet uit . Maar een vriendelijk woord en een goed excuus ( smoes ) kan een groot verschil maken .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan krijg je een boete, van 90 euro (zie bron/link).

Uit verhalen van anderen+ eigen ervaring is; bij een gerichte controle ('fuik') moet je gegarandeerd betalen; word je om een andere reden aangehouden, dan hangt het een beetje van de omstandigheden af, en helpt het enorm om vriendelijk te blijven.