kun je een accu ook opladen met een normale 12v adapter?

ik weet dat het misschien dom klinkt, maar kun je een accu ook gewoon opladen door een 1a 12v adapter (van een oude router) aan te sluiten op een accu.

natuurlijk weet ik dat er acculaders te koop zijn, maar als dit ook werkt scheelt me dat weer

Toegevoegd na 29 seconden:
het gaat trouwens om een 7.2a 12v accu

7 jaar geleden
in: Auto's
4.6K
paulus811
7 jaar geleden
een echte lader gaat 'druppelladen' om de accu niet te beschadigen, dat zal de adapter niet doen. Ik zie laders vaak bij de Aldi voor onder de 2 tientjes liggen

Antwoorden (1)

Je kunt de accu hier niet geheel mee laden, een volle accu meet 13,6 V - dus de adapter komt daar niet aan toe. Om een accu met voldoende stroom te laden zou de voeding minstens een volt of 5 hoger zijn dan de accu en er zou een weerstand of andere stroombegrenzing in de stroomkring moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
macuser2000
7 jaar geleden
dus jij zegt dat wanneer ik er bijvoorbeeld een 14,4 volt lader achter hang, het zou moeten werken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zal werken, maar niet erg snel gaan. Beste is om de spanning op de accu in de gaten te houden en te controleren of er in het begin niet te veel stroom gaat lopen als de accu nog erg leeg is. Als je een lampje van 12V 21W in de stroomkring opneemt dan kan de stroom niet groter worden dan 2A, werkt als controlelamp en als stroombegrenzing.