Hoeveel uur rijles schakel na automaat?

Na 7 jaar mijn automaat rijbewijs te hebben, wil ik binnenkort rijlessen gaan inplannen om in een schakelauto te mogen rijden.
Hoeveel uur rijles adviseren jullie?
Bij iemand zonder rijbewijs wordt 2 x 1 1/2 uur geadviseerd.
Zou dit voor mij ook nodig zijn, als het nodig is heb ik het er voor over maar zo niet dan gebruik ik het geld liever voor een nieuwe auto.
Ik hoor van een aantal rijscholen dat ik waarschijnlijk 10 lessen nodig ga hebben, maar ik weet wel dat ik met automaat al niet een hele snelle leerling was dus ga uit van meer, kan het altijd meevallen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
6.3K
tinus1969
7 jaar geleden
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen, omdat dat afhangt van de reden waarom je indertijd gekozen hebt voor een automaat-rijbewijs. Het simpele probleem is, dat je in een schakelauto mee handelingen moet doen, en dat je die handelingen ook moet 'automatiseren' (leren om ze onbewust, zonder nadenken, goed te doen). Sommige mensen leren dat snel, anderen leren dat nooit.

Antwoorden (2)

Je schrijft: “Bij iemand zonder rijbewijs wordt 2 x 1 1/2 uur geadviseerd.”
Die zin is voor mij niet echt duidelijk. Is dat voor iemand die nog geen zelfstandige rijervaring heeft, en na een opleiding in een automaat nu over wil stappen op een schakelauto? En dan dus daarmee naar het examen gaan?

Ik denk dat de tijdsduur om te leren schakelen en dat in het normale autorijden te integreren nogal afhankelijk is van je technisch begrip en gevoel.
Bij mensen die met een automaat rijden is dat soms wat minder ontwikkeld. Ze hebben minder met de techniek te maken.

Daarnaast moet je nu in een vreemde auto weer ‘model’ gaan rijden om op het examen goed voor de dag te komen. Dat zal voor veel mensen op zich al echt even wennen zijn, ik bedoel dus voor mensen die nu al jaren met een schakelauto rijden zal het óók weer even opletten zijn om met een examinator naast je netjes te rijden zoals het hoort.

Het lijkt me dat je inderdaad maar moet afgaan op de ervaring van meerdere rijscholen, en dat het goed is om daar nog wat marge op te leggen, zoals jij in gedachten al gedaan hebt. Ik denk dat je de hoofdvraag zelf al beantwoord hebt, en ik adviseer zoveel lessen dat je instructeur en jij het helemaal zien zitten.

Wat die schakelauto betreft: als je met een fiets met versnellingen kunt fietsen, dan heb je al een idee van waarom je verschillende versnellingen hebt en hoe je er daar steeds de goede uit kiest.
En anders leert de rijschool je dat kunstje wel. Luister naar de toonhoogte van het geluid van de motor.

Iets anders is de koppeling.
Vroeger leerden mensen van elkaar (bijvoorbeeld door achterop mee te rijden) hoe je met de koppeling omgaat op een schakelbrommer, maar die zijn er niet zoveel meer. En een fiets hééft nou eenmaal geen koppeling.

Daarom wil ik dat belangrijke aspect van je omscholing even apart behandelen in een vervolgreactie. Het fijne van je automaat was uiteraard dat je geen zorgen over de koppeling (en versnelling) had, maar dat houdt wel in dat je nu in een schakelauto nog een echt nieuw kunstje zult moeten leren.

Ik hoop dat je na mijn uitleg daar minder rijlessen voor nodig hebt!

(zie vervolg)
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
(vervolg) De koppeling bestaat uit twee schijven (koppelings‘platen’, maar ik hou het in dit verhaaltje even op schijven). Met een stroef oppervlak, denk even aan de onderkant van een aardewerk eetbord, daar zit op de onderste ‘ring’ aan de onderkant geen glazuur.
Hou met een disgenoot eens twee lege borden vast met de onderkanten tegen elkaar aangedrukt: dan gaat het ene bord met het andere meedraaien als dat eerste rondgedraaid wordt. De stroeve onderkant van het ene bord neemt het andere mee. Hou dát in gedachten als het over de koppeling gaat.
De ene schijf draait altijd met de motor mee, en de ander zit via de versnellingsbak aan de aangedreven wielen vast (meestal de voorwielen).
Normaal worden die twee stroeve schijven krachtig (zelfs onwrikbaar) door een sterke veer op elkaar gedrukt.
Bij het wegrijden moet de draaiende motorschijf echter door je linkervoet tegen die ingebouwde veerdruk in van de andere schijf af gelicht worden. Dán kun je inschakelen, en om weg te rijden ga je met je linkervoet die draaiende schijf tegen de andere nog stilstaande schijf aan laten duwen, zodat die mee wil gaan draaien. Daarbij moeten de wielen dus gaan meedraaien en zo komt de auto op gang. Hou de koppeling met je voet nog heel even halverwege, totdat je de snelheid van een trage fietser bereikt hebt, dan kun je de teugels met gevoel verder laten vieren zodat de motor in vastere aangrijping komt met de versnellingsbak en de wielen. Op het gehoor en gevoel kun je vervolgens je voet helemaal van de koppeling halen, want de koppelingsschijven mogen telkens slechts kort met een onderling snelheidsverschil over elkaar heen blijven schaven; je moet snel een vaste band tussen die twee laten ontstaan. Ze moeten snel volledig grip op elkaar kunnen krijgen.
En daarbij moet jouw linkervoet op de vloermat rusten totdat je een andere versnelling wilt gaan inschakelen. Niet op of boven het pedaal houden! Met dit in gedachten kan je brein zich hopelijk voorstellen wanneer het nodig is om tijdens dat koppelen wat gas bij te geven, en hoevéél.
Dat hangt dan ook nog af van of het een diesel of een benzine-auto is. Een diesel is van nature vrij onverstoorbaar en slaat niet gauw af als je je koppeling (met weinig gas) wat te vlot laat opkomen.
Een benzinemotor is daar wat gevoeliger voor.
Soms merk je dat pas ná je rij-examen, want de lesauto is vaak een diesel! Desnoods neem je je instructeur een keer mee in je eigen benzine-auto, mocht je daar dan problemen bij ondervinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoeveel lessen (uren) zijn er nodig om in een automaat te kunnen rijden als men altijd in een schakelauto heeft gereden?
Bordensteker
7 jaar geleden
@JoanDArc
Die vraag is hier vanuit voorliggende kwestie op basis van de wetgeving niet zo relevant. Voor een automaat is namelijk geen apart rijexamen vereist.
Maar bij de eerste keer stoppen gaat gewoontegetrouw des bestuurders linkervoet vaak krachtig op de helaas in een automaat extra brede meest linker pedaal staan en dan staat het (onbedoeld) aldus mishandelde voertuig als een blok stil. Dat men bij een automaat nooit moet trachten (met het bekrachtigde rempedaal) te ontkoppelen is zo meestal vrij snel geleerd! Ik heb jaren geleden een touwtje en een elastiek met een metalen haakje gebruikt om een vriendin in mijn automaat te kunnen laten rijden en die spontane automatische reactie te voorkomen door haar linker enkel tijdelijk rechts onderaan de stoel te verbinden. Je brein voelt dan dat je linkerbeen opgevouwen hoort te blijven. Maar uiteindelijk bleef zij niet blijvend geboeid door mijn inzichten!
Van schakelauto naar automaat lest men zodoende vaak zichzelf over, maar een touwtje en een elastiekje zijn daarbij eigenlijk wel geschikte leermiddelen. Het brein moet omgeprogrammeerd worden. Over het nut van “overlessen” gesproken: in een voor onze club nieuw type sportvliegtuig heb ik meegemaakt dat de piloot een keer in een schrikreactie de parkeerrem gebruikte om tijdens het taxiën snel tot stilstand te komen. Bij het overlessen vanuit een ander type was hem door de eveneens nog niet goed ingewerkte instructeur niet duidelijk gemaakt dat de bedrijfsrem op het nieuwe vliegtuig alleen tijdens stilstand d.m.v. de slecht te doseren parkeerremhendel bediend mocht te worden. Rijdend mocht dat alleen via de eveneens aan die wielremmen gekoppelde hendel van de luchtremmen (spoilers; het betrof een motorzweefvliegtuig). Die bediening was beter te doseren.
Toen moesten we vanuit Frankrijk met de trein naar huis, want de neus was op de grond gekomen en de propeller was onherstelbaar vernield. Het voorlopige eindresultaat zag er ongeveer zó uit (maar dan met een minder kostbaar vliegmachien): http://i.stack.imgur.com/XxabX.jpg .
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc; rijles is niet verplicht. In de praktijk is het handig om de eerste keer dat je ooit in een automaat rijdt, dit bewust te doen, of samen met iemand, omdat je je linkervoet niet gebruikt en de rem vaak wat 'scherper' is afgesteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag niet of het verplicht is, ik vraag hoeveel uren oefenen men minstens nodig heeft om veilig in een automaat te kunnen rijden na jaren in een schakelauto te hebben gereden.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc, ik denk dat 'veilig rijden' in een automaat net zolang duurt als wanneer je in een geheel ander soort auto stapt dan je gewend was (bv overstappen van een kleine benzineauto naar een grote diesel). Ik zou iedereen aanraden die voor het eerst in een automaat rijdt om de eerste keer een soort oefenritje te maken en daarna gewoon over te gaan op dagelijks gebruik.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik kom nog even terug op de oorspronkelijke vraag van Chico85, en mijn antwoord daarop. Aan het eind van het vervolg over het gebruik van de koppeling merkte ik op dat een diesel wat toleranter is voor een verkeerd gebruik van gaspedaal en koppeling dan een benzine-auto, en dat je vaak een diesel hebt als leswagen en dan met je papiertje op zak nog niet bedreven genoeg bent om foutloos met een benzinewagen weg te rijden.
Over dat onderwerp daarom nog dit: Een dieselauto (elke dieselauto) reageert op het feit dat de motor tijdens het omhoog komen van het koppelingspedaal ietsje zwaarder gaat draaien door zelf metéén extra brandstof in te gaan spuiten. Hij geeft dus zelf al gas bij zonder dat jij het gaspedaal aanraakt. Hoe zwaarder de motor gaat draaien, des te meer brandstof wordt er ingespoten. Want bij elke stand van het gaspedaal hoort een bepaald toerental. Bij een losgelaten gaspedaal hoort het stationair toerental, en niet iets langzamers! Indien de motor door een of andere oorzaak onder het normale stationaire toerental gaat zakken, gaat de techniek zelf ingrijpen door gas bij te geven zonder dat het gaspedaal ingedrukt wordt.
Bovendien heeft een diesel van nature relatief meer kracht bij lage toerentallen dan een benzinemotor.
En het gaspedaal van een diesel regelt strikt genomen het toerental van de dieselmotor. Een benzinemotor is tamelijk futloos op lage toerentallen. En hij heeft niet dat vaste verband dat bij elke gaspedaalstand een bepaald toerental hoort. Het gaspedaal van een benzinemotor regelt de kracht die de motor in de draaiende wielen steekt, niet rechtstreeks het gevraagde toerental.
Ik denk dus dat een benzinemotor (en zeker een oude benzinemotor met een carburateur inplaats van benzine-inspuiting) eigenlijk niet reageert als de motor zwaarder gaat draaien: hij laat zich gewoon afknijpen tot-ie stilvalt. Een diesel verzet zich koppig en probeert desnoods uit alle macht te blijven draaien. Als je een dieselwagen dwars tegen een stoeprand aan zet (met de voorwielen tegen de stoeprand) en de koppeling dan voorzichtig op laat komen zonder gas bij te geven, dan heb je een goede kans dat de wagen de stoeprand beklimt.
Bij een benzinewagen slaat de motor af.
Rijden in een automaat is eenvoudiger dan in een schakelauto. Je moet veel handelingen tegelijker tijd of direct na elkaar doen. Begin met 5 lessen en kijk daarna hoe het gaat. Bepaal dan aan de hand van je resultaten hoeveel lessen je echt nodig hebt. 10 lijkt me geen raar aantal.

Andersom is vaak 1 les voldoende.
Ik zou zeggen: wel doen want het is investeren in je toekomst. En zeker geen weggegooid geld. Succes er mee.