Ben je meteen gezakt als je 2x vergeet voorrang te verlenen tijdens je rijexamen?

Ik had gisteren namelijk mijn rijexamen. Ik dacht dat ik wel goed had gereden, maar toen zei mijn examinator 'het was niet zo goed'. Ik had dus 2x niet goed voorrang verleend. Hij zei dat ik verder helemaal goed reed. Klopt het dat je hierop kan zakken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ik hoop het.
Reddie
7 jaar geleden
Voorrangsfouten zijn wel de ergste die je kunt maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trapte je examinator niet op de rem?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lopelaar Hij trapte één keer op de rem. Ik wilde dat ook doen maar hij was net eerder..
ronron1212
7 jaar geleden
Dat heet een ingreep en dat is zakken.
SimonV
7 jaar geleden
Ingreep betekent niet automatisch zakken:
Het kan noodzakelijk zijn dat de examinator tijdens het examen moet ingrijpen om een verkeersovertreding, een aanrijding of ander gevaar te voorkomen. De ingreep hoeft niet bepalend te zijn voor de uitslag van het examen. De examinator bepaalt aan de hand van de aard en de ernst van de fout die met de ingreep verband hield, of het betrokken examenonderdeel als onvoldoende moet worden aangemerkt. https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=89 Eén keer geen voorrang geen verlenen betekent niet automatisch zakken: http://forum.fok.nl/topic/1158043/2/25
tinus1969
7 jaar geleden
@ronron1212 overigens is ingreep niet altijd zakken, maar inderdaad, meestal wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij één keer (mits het niet echt bijna ongeluk oid is) kan het nog door de vingers gezien worden als je verder perfect rijd. Dat ligt dus aan de rest van je rijden. Maar bij twee keer is het toch duidelijk dat je niet goed hebt opgelet en geen toeval meer is. En dat is idd zakken. Succes vilgende keer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De examinator bepaalt aan de hand van de aard en de ernst van de fout die met de ingreep verband hield, of het betrokken examenonderdeel als onvoldoende moet worden aangemerkt".
Dit is dus zo'n geval: Bij de eerste ingreep n.a.v. niet verlenen van voorrang kan men er haast voor 99% van uitgaan dat men gezakt is.
Bij twee zulke ingrepen tijdens hetzelfde examen voor 100% een dikke onvoldoende.
Wat goed gegaan is tijdens het rijexamen moet ook gezegd worden. @Simon, Antwoorden op fokforum zijn toch geen graadmeter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Slagen is altijd nog mogelijk, zelfs na een ingreep want een examinator maakt ook wel eens een inschattingsfout.
Altijd doorrijden alsof er niks gebeurt is. Twee dezelfde soort fouten is gezakt, één flinke fout meestal ook.

Het beste antwoord

Nee, je hoeft dan niet gezakt te zijn. Al is de kans natuurlijk wel groot.
Zelfs de ingreep die je gehad hebt, hoeft niet automatisch te betekenen dat je gezakt bent.
Het hangt allemaal van het oordeel van de examinator af.

Ingreep:
"Het kan noodzakelijk zijn dat de examinator tijdens het examen moet ingrijpen om een verkeersovertreding, een aanrijding of ander gevaar te voorkomen. De ingreep hoeft niet bepalend te zijn voor de uitslag van het examen. De examinator bepaalt aan de hand van de aard en de ernst van de fout die met de ingreep verband hield, of het betrokken examenonderdeel als onvoldoende moet worden aangemerkt. "
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het niet verlenen van voorrang is een zeer ernstige fout, de examinator geeft een onvoldoende vanwege de aard en de ernst die verband hield met de ingreep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, de rijinstructeur kan je al laten zakken als hij de intentie tot een ingreep heeft, zonder deze daadwerkelijk uitgevoerd te hebben. Corrupt, maar het gebeurd.

Andere antwoorden (1)

dat is zeker mogelijk aangezien je 2 overtredingen begaat die je een boete zou kunnen opleveren als je een rijbewijs had. wat ook meespeelt is dat zoals ik je verhaal lees je niet bewust was van dat je die fouten hebt gemaakt en dat weegt vaak nog zwaarder bij een beslissing.