mijn rijbewijs is ingenomen voordat ik het gehaald heb, hoe kan dit? en moet ik hiermee?

Ik was zelf aan het rijden op de openbare weg de dag voor mijn rij examen, om nog even te oefenen. Ik rijd te hard de politie houdt me aan en mijn nog niet behaalde rijbewijs word ingenomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken de Nederlandse wegcode niet, maar volgens mij impliceert dat dat je je praktisch rijexamen een tijdje niet meer mag afleggen..
Ritsuka
7 jaar geleden
Je reed dus zelfstandig in de auto, zonder instructeur?
Utrecht
7 jaar geleden
en nog voordat je je rijbewijs hebt gehaald...
én te hard....
Lijkt niet echt een goede start.
Antoni
7 jaar geleden
Je hebt vast een formulier(tje) van de politie ontvangen. Neem met de contactgegevens van dat formulier contact op met de politie en vraag hun wat de precieze gevolgen nu voor jou en je -nog niet ontvangen- rijbewijs zijn. Dat lijkt mij de beste manier om een goed antwoord op je vraag te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oefenen en zo te hard rijden dat de politie je aanhoud? Lijkt me sterk maargoed even ontopic, je mag de komende 5 jaar geen rijbewijs halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de blaren zitten

Antwoorden (2)

Allereerst: wat je gedaan hebt, is zeer onverstandig. Als je in deze omstandigheden een ongeluk/schade zou hebben veroorzaakt, was die niet verzekerd geweest.

De rijbevoegdheid kan niet worden ontzegd als je nog geen rijbewijs hebt. Iets wat er niet is, kan niet worden ingenomen.

Natuurlijk kan wel proces-verbaal worden opgemaakt voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Hierop staat uiteraard een boete.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder kan een boete worden gegeven voor het te hard rijden.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rijbevoegdheid motorrijtuigen kan weldegelijk worden ontzegd.
Computoon
7 jaar geleden
Nee. Dat kan alleen als je al een rijbewijs hebt voor het desbetreffende voertuig.
Computoon
7 jaar geleden
Zie http://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/rijontzegging-ontzegging-van-de-rijbevoegdheid/ 2e alinea onder het schema
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees de vraag is goed, de vraagsteller reed ook te hard, de combinatie maakt dat ter plaatse een art 5 kan worden verweten en de rijontzegging per direct ingaat. Daarnaast moet het wel mogelijk zijn om een rijontzegging op te leggen anders zou persoon wel mogen lessen en/of een rijexamen afleggen, dit wil men juist met de oplegging rijontzegging bewerkstellen dat het persoon ook in die situatie met bepaalde voertuigen toch zich aan de straf kan onttrekken.
De populistische uitdrukking "rijbewijs ingenomen" is geen wettelijk begrip.

Met het innemen van het rijbewijs wordt bedoeld dat de rijbevoegdheid motorrijtuigen is ontnomen.

Dit houdt in dat je geen enkel voertuig meer mag rijden waar een motor voor de voortstuwing zorgt, dus ook geen snorfiets, tractor of iets dergelijks.

Dit is dus geheel onafhankelijk van het hebben van een rijbewijs.

Wel kan de rijontzegging gelden voor bepaalde categorieën.