Ik wil een tweede accu in mijn auto inbouwen voor mijn versterker alleen past deze niet bij de andere accu.Heeft iemand tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
paulus811
7 jaar geleden
geen extra accu inbouwen, maar de bestaande omruilen voor een met een grotere capaciteit. Weet je wel zeker dat je een extra accu nodig hebt? Of wil je dat uit voorzorg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Extra accu heeft geen nut.
paulus811
7 jaar geleden
want jjjjgroot? Ken jij de setup van de audio?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De extra accu is aan geraden door meerdere mensen
Ik heb momenteel niet de informatie van mijn setup voor de hand

Antwoorden (2)

Een auto-accu is bedoeld als opslag van energie. Een soort spaarbekken, waar met name gebruik van wordt gemaakt om de motor te starten. Na het starten wordt de accu weer bijgeladen tot het energieniveau van vóór het starten. Dat gaat in het begin met een grote laadstroom, die geleidelijk afgezwakt wordt.
Een tweede accu geeft (als ie qua capaciteit en karakteristiek bij de andere past!) een enorme vergroting van de capaciteit van dat spaarbekken, dat stuwmeer aan energie om de motor te starten. Die extra voorraad heb je voor het starten van de motor niet nodig. Behalve als je extra zekerheid wil voor een tocht naar extreem koude streken. Maar dan is de huidige accu vervangen door een die meer capaciteit heeft doorgaans beter (zolang hij qua afmetingen in de accubak onder de motorkap past).

Als je met de extra accu apart je versterker wil voeden, dan zal die accu gauw leeg zijn, tenzij die dus parallel aan de reeds aanwezige accu geschakeld is en de motor draait. Maar je hebt helemaal geen nut van die extra voorraad, want nu moeten beide accu’s door de generator gevoed worden ter compensatie van de stroom die er voor het starten uit gehaald wordt. Wat er uit gaat, moet er ook weer in gebracht worden. En als de terror-versterker zóveel extra stroom verbruikt dat de generator het onderweg niet bij kan benen, dan raken beide accu’s geleidelijk steeds minder gevuld; dat is dus zonder ’s nachts telkens extra bijladen niet vol te houden.

Een normale auto-accu is ontworpen als startaccu om gedurende korte tijd veel stroom te leveren en daarna meteen weer bijgeladen te worden. Zo’n accu is niet geschikt om regelmatig ver ontladen te worden, daar dienen bijvoorbeeld tractie-accu’s voor zoals die in elektrische heftrucks en elektrische golfkarretjes toegepast worden. Die dienen ook in een aangepast tempo geladen te worden.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ipv een loodaccu supercaps nemen. Er zijn speciale condensatoren voor zulke doeleinden. Nadeel is dat ze hun lading minder goed kunnen vasthouden maar de voordelen zijn bvb dat ze veel langer meegaan, niet kapot te krijgen zijn en misschien wel passen..