Wat zijn de totale kosten van een auto?

Dag, ik heb een vraag. Ik ben 18 jaar, en heb mijn B rijbewijs. Nu zie ik een leuke auto ''BMW 5-serie 325i 2006 4 deuren'' voor een prijsje van €5950,-
Ik begrijp er zelf niet zo heel veel van. Hoeveel moet ik betalen aan verzekering of belasting? Ik ben niet echt thuis in die wereld. Dus als je het mij zo concreet uit wilt leggen, ben ik jou erg dankbaar!!.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
fremar
7 jaar geleden
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt, maar wat is het verschil tussen middenklas en miniklas, welke val ik onder
ronron1212
7 jaar geleden
middenklasse
Inekez1
7 jaar geleden
Een BMW 5 is geen middenklasse (D) maar 'hogere middenklasse' (E). Nog duurder dus dan middenklasse. Het Nibud noemt die niet, omdat het nibud zich richt op mensen die financieel wat krap zitten en daar past geen grote dure auto bij. Het overzicht is ook bepaald niet realistisch. Het gaat uit van gemiddelde kosten en houdt geen rekening met specifieke situaties. Een beginnend bestuurder zal duurder uit zijn, een ervaren bestuurder met veel schadevrije jaren goedkoper. (Ik heb zelf een mini-klasse auto en betaal voor verzekering 8 euro, belasting 15 euro en benzine ongeveer 25 euro per maand. Jaarlijks nog geen 80 euro voor apk en andere kosten. Tweedehands gekocht voor 500 euro dus ook geen maandelijkse afschrijving meer. Gemiddeld iets meer dan 50 euro per maand. Niet te vergelijken met die 300 euro die het Nibud noemt!)
Inekez1
7 jaar geleden
De hogere middenklasse of E-segment
De kenner zal meteen herkennen dat het hier over auto's gaat die niet voor iedereen weggelegd zijn. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/155193-autoklassen-welke-segmenten-zijn-er-allemaal.html
ronron1212
7 jaar geleden
@Inekez1 Je hebt gewoon geluk met je auto maar onderhoud en benzine gebruik kun je niet als gemiddeld nemen want jij rijdt erg weinig. Je hebt waarschijnlijk ook een hoge korting bij je verzekering veel schade vrije jaren. Je wagen is erg goed koop gekocht dus geen afschrijving meer. We hebben het hier over een beginnend bestuurder die betaald de volle mep voor de verzekering .
paulus811
7 jaar geleden
Mijn vorige auto was een bmw 325i, een heerlijke zescylinder. Hij reed 1 op 9,6 gemiddeld, kostte 250 aan mrb en rond de 800 euro all risk verzekering met 70% no claim. Heb ooit een reparatie van ongeveer 6.000 euro gehad die onder coulance gerepareerd is. Maar met een beetje pech draai je daar wel zelf voor op, een 6 cylinder is iets duurder in onderhoud dan moderne downsize motoren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties allemaal!! En ik had het inderdaad verkeerd geschreven. Het is een 3 serie. Maar dat hadden jullie zelf neem ik aan wel door. Heb al zovele BMW bekeken. Prachtige auto's alleen zijn ze duurder dan ik had verwacht
paulus811
7 jaar geleden
Waarom kijk je niet naar het coupe model 320Ci van een jaar (of 2) ouder? Dat model vind ik een van de mooiste bmw's en de 320 had ook al een 6 cylinder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik het liefst een 4 deur wil hebben.
dudemeister
7 jaar geleden
luistert
de grap van autorijden is niet de aanschaf ervan
maar de tijd die daarna komt de truuk om erin te blijven rijden daar draait het om
je bent 18 jaar zeg en je kijkt naar een BMW
dan zou ik eerst een BMW baantje zoeken
bezint eer ge begint

Het beste antwoord

De vaste kosten voor een auto zijn de motorrijtuigenbelasting (= wegenbelasting), verzekering, jaarlijkse apk en onderhoud. Afhankelijk van hoeveel je rijdt (en hoe je rijdt!) komen daar kosten voor brandstof, reparaties, parkeren en eventuele verkeersboetes bij.

Grootste vaste kosten zijn de belasting en verzekering. Beide zijn o.a. afhankelijk van het gewicht van de auto. De verzekeringspremie is ook afhankelijk van je leeftijd, aantal jaren rijbewijs en aantal jaren schadevrij rijden.

De motorrijtuigenbelasting voor een auto van ongeveer 1500 kilo is ongeveer 75 euro per maand. De kosten voor verzekering (alleen WA) voor iemand van 18 jaar die nog maar kort een rijbewijs heeft, voor een grote bak als dit, rond de 150 euro per maand.

Apk en onderhoud is bij normaal gebruik nog geen 100 euro per jaar, als je veel rijdt, of als je erg sportief rijdt, dan slijten banden en andere onderdelen sneller en heb je meer kosten voor onderhoud en reparatie.

Met een tweedehands auto heb je ook nog kans op grote kosten voor reparaties als er iets versleten of kapot is.

Kleinere auto's zijn niet alleen veel goedkoper in aanschaf, maar ook goedkoper in de belasting, verzekering en vaak goedkoper te repareren als er iets kapot gaat.

Via de site van de belastingdienst kun je de kosten vergelijken van verschillende auto's. Niet alleen het gewicht van de auto is van belang, maar ook de brandstofsoort en de provincie waar je woont.

Voor de verzekering zijn factoren als leeftijd, schadevrije-jaren, aantal kilometers dat je per jaar gaat rijden en het type (merk, type, leeftijd, gewicht) van belang.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jou reactie!!
ronron1212
7 jaar geleden
Je vergeet de afschrijving op de wagen. De auto wordt steeds minder waard en dat is ook geld wat bij de aanschaf van een auto hoort.