Waarom komt er bonkend geluid onder mijn auto vandaan bij het schakelen?

Mijn auto die ik pas 3 dagen heb, maakt ineens sinds een dag een bonkend geluid tijdens het schakelen, en het schakelen gaat veel soepeler dan normaal, te soepel. Als ik hem in een versnelling zet, zit hij veel te losjes.
En als ik schakel dan is het een soort "ijzer op ijzer" gevoel.

Het is een Citroen Saxo 1.4 uit 2001

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een goede oplossing.

Weet jij het antwoord?

/2500

er zit iets los aan de ophanging van de versnellingsbak. Als je schakeld gaat het motorblok met daaraan de versnellingsbak op en neer en dit kan omdat ze flexibel zijn opgehangen in rubbers. Normaal hoor je dan ook niets en nu wel dus er zit iets los.

Weinig waarschijnlijk dat de versnellingsbak loszit. Deze zit namelijk vast aan de motor en dan zou je het "gebonk" de hele tijd moeten horen. Als het schakelen opeens "losser" verloopt is er waarschijnlijk iets losgekomen aan de bedieningsstangetjes tussen de pook en de versnellingsbak. Komt vaak voor bij een dergelijke auto. Is normaal simpel op te lossen. Vaak is het zelfs maar een boutje net boven het stuurhuis.

Zet je auto eens op een brug en schakel eens. Hoor je geen gebonk, dan is er iets mis in je versnellingsbak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100