Waarom komt er bonkend geluid onder mijn auto vandaan bij het schakelen?

Mijn auto die ik pas 3 dagen heb, maakt ineens sinds een dag een bonkend geluid tijdens het schakelen, en het schakelen gaat veel soepeler dan normaal, te soepel. Als ik hem in een versnelling zet, zit hij veel te losjes.
En als ik schakel dan is het een soort "ijzer op ijzer" gevoel.

Het is een Citroen Saxo 1.4 uit 2001

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een goede oplossing.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Antwoorden (3)

er zit iets los aan de ophanging van de versnellingsbak. Als je schakeld gaat het motorblok met daaraan de versnellingsbak op en neer en dit kan omdat ze flexibel zijn opgehangen in rubbers. Normaal hoor je dan ook niets en nu wel dus er zit iets los.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Weet u misschien ook of dit makkelijk te repareren is en of het duur is om te maken :) het is namelijk niet mijn auto en het gebeurde toen ik aan het rijden was, gewoon zo uit het niets..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het valt jou ook niet te verwijten, slecht onderhoud. hangt een beetje vanaf waar de plek zit waar waarschijnlijk een bout in moet, zou niet meer dan een half uur moeten duren al met al.
Weinig waarschijnlijk dat de versnellingsbak loszit. Deze zit namelijk vast aan de motor en dan zou je het "gebonk" de hele tijd moeten horen.
Als het schakelen opeens "losser" verloopt is er waarschijnlijk iets losgekomen aan de bedieningsstangetjes tussen de pook en de versnellingsbak. Komt vaak voor bij een dergelijke auto. Is normaal simpel op te lossen. Vaak is het zelfs maar een boutje net boven het stuurhuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet je auto eens op een brug en schakel eens. Hoor je geen gebonk, dan is er iets mis in je versnellingsbak.