wanneer is het goedkoper om diesel te rijden ipv benzine. Bij hoeveel kilometers per jaar is het rendabel?

- ik kan tanken in Belgie (woon aan Belgische grens)
- ik ga per jaar rond de 40.000 a 45.000 km rijden

Ik zoek een nieuwe stationwagen, en ben aan het dubben of ik moet kijken naar diesel of benzine.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
paulus811
7 jaar geleden
Met zoveel km's per jaar kan het bijna niet anders dat diesel goedkoper is, mits je natuurlijk wel een vergelijkbare motorisering neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het rijden in diesel ( of gas) is al snel goedkoper . Maar de vaste laste lasten zijn bij diesel per model ( in Nederland ) door gewicht regio enz vast hoger . Dan de aanschaf prijs is van een diesel zo'n 10% hoger het onderhoud ja ook wat hoger maar vaak grotere intervallen . Kort door de bocht bij meer dan 20.000 bij een gebruikt model en bij een nieuwe auto vaak pas bij 35000 . Bij gas zit de installatie er al in en de auto heeft niet extreem veel km gereden het zelfde verhaal . Maar een nieuwe lpg installatie kost snel meer dan 2000€ zie dat maar terug te verdienen . Dus zie je een prima gebruikt model kijk nr de staat en het gebruik dan neig ik naar diesel of gas . Maar bij nieuw zit je er veel langer aan vast en onze overheden hebben de diesel in de zak gedaan en niet meer op hun verlang lijstje staan . Dus wees gewaarschuwd de diesel krijgt de roe .

Antwoorden (2)

Dit is niet te bepalen op alleen de afstanden die je rijdt. De brandstofprijzen, aanschafwaarde en belastingen spelen ook een rol. Er zijn veel websites om het kantelpunt tussen benzine en diesel te berekenen. Ik heb er een onder toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk vooral naar het verbruik en het verschil in gewicht van de auto's. Ik wil wel een ongeveer sommetje voor je maken als je aangeeft welke auto's je wilt vergelijken. Eigenlijk moet je alles meenemen zoals afschrijving e.d. Vaak schrijven diesels harder af omdat particulieren liever voor benzineauto's kiezen. Daar is meer markt voor. Maar bij zoveel kilometers lijkt mij diesel op voorhand toch voordeliger dan benzine.