wat is de reactiesnelheid van een zelfrijdende auto?

ik doe voor Nederlands een betoog over zelfrijdende auto's en ik wil graag de reactiesnelheid van zo'n auto weten alleen kan ik die nergens vinden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
paulus811
7 jaar geleden
Een reactie van de auto op wat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus811 Op een onvoorziene situatie, denk aan de noodrem als er plots een hert oversteekt, of als iemand voor de auto op de rem trapt. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Er gebeurt iets in de omgeving, geen reactie zou nadelig zijn, er moet dus een reactie volgen. Iets gebeurt .......... de auto verricht een handeling. Hoelang duurt ....... Het zou inderdaad kunnen dat er voor verschillende situatie meerdere reactietijden zijn. Hier een voorbeeld waar ook geen exacte beschrijving volgt van waar op gereageerd werd: https://www.ntnu.edu/documents/139799/1270604448/TPD4505.stine.hjetland..pdf/f72ec718-943d-4e4a-983b-d57b2ec85c6a As an example the Tesla autopilot reaction time is
16 milliseconds, compared to human’s 150
milliseconds [4]. En volgens mij is die 150ms onjuist Het artikel zegt dan ook 1500ms wat beter klopt, met de veel gehoorde ongeveer 1 seconde menselijke reactietijd. http://www.aftenposten.no/norge/Uten-hendene-pa-rattet--i-80-kmt-60499b.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is die 16ms dus een waarde van een systeem. Net zoals je per mens verschillend waardes zal vinden. Max Verstappen zal een stuk betere waardes halen dan wij. En zo zal het ook met verschillende auto's zijn. Maar het verschil auto vs mens is iig significant. Maar veel belangrijker is het complete menselijke niet opletten (afgeleid zijn), of het missen van iemand door beperkte blikblekveld (en obstructie van zichtveld) .
Amadea
7 jaar geleden
De vraag kan pas beantwoord worden wanneer bekend is op welke snelheid die auto rijdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een auto let ook niet altijd op (de juiste dingen).
Zo is er een ongeluk geweest waar een witte auto niet gezien werd omdat ie voor of naast een witte vrachtauto reed. (weet ik niet meer precies, er was ook iets met de stand van de zon o.i.d.) Maar over reactie tijd:
Die 150ms kan wel kloppen, hier hebben ze het over 200ms, echter in het verkeer loopt dat op naar 1000ms
http://www.naskpastoor.nl/index.php/kracht-en-veiligheid/36-reactietijd
Iedereen die een beetje oplet haalt die 1 seconde met gemak, als je echter net een radio zender aan het zoeken bent.. En dan is er ook nog het soort reactie, de meeste mensen reageren niet correct, dat doet een zelf rijdende auto beter, niet 100% goed, maar wel veel beter dan de mens. ps Max Verstappen heeft een reactietijd van 90ms in bepaalde situaties.
http://numrush.nl/2016/07/04/eyetracking-formule-1-max-verstappen/
gvrox
7 jaar geleden
@amadea wat heeft dat met de reactiesnelheid te maken ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die 90ms was van Nico Hulkenberg, Max schijnt ook zeer snel te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang de auto onder de lichtsnelheid blijft maakt het niet uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Nee, je verwart reactietijd met ik gok de remweg. Maar dat is niet relevant. In een Tesla waar zowel de bestuurder als het systeem kan rijden, zal de remweg even lang zijn (bij gelijke snelheid), maar omdat het systeem eerder zal remmen dan een mens heb je voordeel als de auto zelf rijdt. Dat komt omdat de reactietijd dus lager is. @Jackd "Zolang de auto onder de lichtsnelheid blijft maakt het niet uit" Die snap ik even niet. Soms is het rempunt net 5cm te laat, dat kan al met relatief lage snelheden. Dat zou makkelijk de winst kunnen zijn die een systeem over een mens heeft. (maar wellicht praat je over iets anders). Overigens heeft een systeem nog als bijkomend voordeel dat deze nooit zal gaan bumperkleven, dus is een noodremsituatie al een stuk onwaarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime Testen maar (en even je score opschrijven). Overigens geeft dit een enorm vertekend beeld. Hier verwacht je echt die schakeling van beeld, als je rustig aan het autorijden bent, zit je niet overgeconcentreerd te turen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haal rond de 250 ms (een keer 145, was meer geluk dan kunde), met opperste concentratie, als ik relaxed ga zitten en slokje koffie neem af en toe gaat het al naar de 300-500 ms. En dan ligt je vinger al klaar op de muisknop. Leukere test leg je vinger op de rechtermuisknop (denk aan rem gas wisseling van je voet).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die reactie over lichtsnelheid was als reactie op de reactie dat de snelheid van de auto uitmaakt.
Dat maakt niet uit zolang de auto langzamer gaat dan de snelheid van het licht, daarboven wordt het allemaal wat lastiger en ook redelijk onbekend / theoretisch.
(verder niet belangrijk voor de vraag) Die test: 250 a 280, met vinder op rechts, 350 a 400 ook in "relaxte modus" en met mijn scherm enkel nog in mijn ooghoek relax kijkend naar iets anders met vinger op rechts net onder de 500.
Praktisch dus onder de 500
(als mijn radio tenminste goed staat..)

Het beste antwoord

Je bedoelt overigens reactietijd, reactiesnelheid is een scheikundige term (de lengte van tijd die een scheikundige reactie nodig heeft).

Die is bij een model Tesla maar 16ms, waarbij een mens al snel richting de 500ms zal gaan. https://www.ntnu.edu/documents/139799/1270604448/TPD4505.stine.hjetland..pdf/f72ec718-943d-4e4a-983b-d57b2ec85c6a

Als je 120km/u rijdt is dat 33m/s, een halve seconde(mens) is dan ~16 meter dan het systeem aan remweg (althans weg die je al had willen/kunnen remmen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt! en je hebt helemaal gelijk over de reactie tijd. stom van me :)

Andere antwoorden (1)

Dat je er niets over kan vinden is ook wel logisch.
Er is namelijk niet 'één' reactiesnelheid.

Remmen zal heel snel gaan (milisecondes) als het voertuig voor je heel plotseling afremt. Maar bijsturen om precies in het midden van de rijweg te blijven kan wel secondes duren. Het aanzetten van verlichting meer dan een minuut.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een onzin. Ik denk dat je niet weet wat reactietijd is. "Maar bijsturen om precies in het midden van de rijweg te blijven kan wel secondes duren." Secondes reactietijd? Nee joh dan rij je al in de berm of op de andere weghelft. "Het aanzetten van verlichting meer dan een minuut." Die vat ik helemaal niet. Lees de reacties anders even onder de vraag. Wellicht ben je ook in de wat met reactietijd en tijd dat een handeling duurt. Er gebeurt iets ..... handeling. Die puntjes zijn de reactietijd, de tijd die de elektronica nodig heeft om te bedenken WAT het gaat doen. Het maakt niet uit hoe lang de handeling duurt. Stel dat de auto op ijs rijdt van een heuvel af, en de remacties drieminuten duurt. Dan nog was de reactietijd 20 milliseconden.