Hoe kan ik het goedkoopst 70.000 km per jaar rijden?

Ik moet een auto aanschaffen maar rijdt 70.000 km per jaar. Een nieuwe auto schrijf ik veel te snel af dus dat is onvoordelig. Leasen is voor mij ook heel duur vanwege aantal kilometers.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
4.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oldtimer diesel aanschaffen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt eraan in wat voor auto je rijdt en welke transmissie je auto heeft. In een dieselauto rijdt je zuiniger dan benzine en met een handgeschakelde auto rij je zuiniger dan in een automaat want als je bijvoorbeeld een heuvel afrijdt dan kan je m in zn vrij zetten en zo bespaar je brandstof en ook als je voor de stoplicht staat of in de file. Maar ik adviseer om op diesel te rijden want dat is zuinig, desalniettemin betaal je wel 2x zoveel aan wegenbelasting, verzekering etc. omdat diesel meer vervuild dan benzine. MAAR, je kan ook op gas rijden want een volle tank kost het maar 20-25 euro ( afhankelijk van je tankinhoud ). Maar het is niet zuiniger dan diesel, het slurpt ongeveer evenveel als een benzinemotor. Ook adviseer ik om geen Opel te kopen. Uit mijn ervaring weet ik dat het geen zuinige auto is. Ik zou voor een VW gaan, want dat zijn zuinige auto's. Een andere manier van goedkoop rijden is carpoolen. Zo rijd je heel erg goedkoop en heb je altijd iemand waarmee je een praatje kan maken. En het is ook veel gezelliger dan alleen rijden ( mijn mening ).
paulus811
7 jaar geleden
Met zoveel km's wil je toch ook wel een beetje comfort neem ik aan? Maar als goedkoop belangrijk is, koop een Skoda Fabia 1.2 tdi van 5-6 jaar oud voor 5000 euro en rij m op. Geen slechte auto, geen strepentrekker ook, maar wel vrij goedkoop onderhoud verbruik en mrb.
BarendV
7 jaar geleden
@youri. Als je een heuvel afrijdt NOOIT de versnelling in de vrij zetten! Nu is dat in Nederland zonder veel hoogteverschil vrijwel niet van toepassing, maar vakantiegangers die in het buitenland straks met je idee naar beneden rijden kunnen daarmee in de problemen mee komen. Ten eerste is het allang niet meer zo dat je er brandstof mee bespaart, ten tweede je moet steeds harder in de remmen trappen totdat ze door de hitte en slijtage het zullen begeven als de heuvel lang genoeg is, ten derde is de besturing van de auto zo instabiel dat je bij de kleinste stuurmanoeuvre al compleet stuurloos bent en de afgrond van heel dichtbij gaat zien... http://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a5977/coasting-in-neutral-fuel-economy/

Antwoorden (4)

Ik zou toch kijken naar een nieuwe diesel. Maar dan een kleintje die zijn met de moderne motoren hartstikke zuinig.
Met 70.000 km/jaar is dat toch de voordelige keuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het afschrijven is erg afhankelijk van de aanschafwaarde, en het aantal km dat je met de auto rijdt tot je weer inruilt.
Als je een voorzichtige rijder bent dan kun je ook 500.000 km met een diesel rijden, stel je koopt deze auto nieuw voor € 38.000,- en je hebt nog een restwaarde van € 3.000,- als je weer op een nieuwe inruilt dan heb je een afschrijving van € 0,07 per km
ofwel 7 cent, onderhoud moet je kunnen redden met ongeveer 2 cent per km en brandstof als je zuinig rijdt op lange afstanden kun je 1:22 halen met een moderne diesel. Je brandstofkosten zijn dan 5,2 cent per km
maakt het totaal 14,2 cent per km excl rente verzekering en belasting

stel:
rente € 20.500 is de gemiddelde waarde over 7 jaar x 3% = 615
wegenbelasting 127 x 12 = 1524
verzekering afhankelijk van je geschiedenis met bonus malus 800
zijn nog een keer kosten van ongeveer € 3000,- / 70.000 km = 4,3 cent

maakt je totale kosten op ongeveer 18,5 cent per km, en dan ga ik uit van een Passat, rijdt je in een goede auto waar je veilig veel voordelige km in kunt rijden.

En deze getallen zijn niet uit de lucht gegrepen, ik rijdt zelf ook 70.000 km per jaar in een Passat, en mijn verbruik over de 290.000 km die ik in deze heb gereden is 1:23,5
mijn onderhouds kosten zijn tot heden 1,7 cent
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hangt van een aantal dingen af ,
Met veel km moet je voor jezelf ook een beetje comfort hebben. Mijn ervaring met een goedkopere kleine diesel. Is niet al te best. Rijd momenteel een transporter DC uit 2012 relatief zuinig, goede hoogte op de weg lekker overzichtelijk, alle comfort en ruimte plus de voordelen van een grijs kenteken lagere belasting( 90 euro per kwartaal ). plus onderhoud is zoals iedereen weet zeer belangrijk en over het algemeen als je het financieel bekijkt is het bij vrijwel alle vw's het onderhoud bij elke garage bekend. Afschrijving heb je bij elke auto maar aangezien het een bus is hebben er bijvoorbeeld toekomstige zzpers die starten ( ook met km op de klok ) veel intresse in deze autos juist hierom. En hebben dus een hooge restwaarde op de particuliere markt. Dit was voor mij de doorslag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het brandstof verbruik van jou Transporter?
Koop een diesel van pakweg 4 jaar oud die tot op heden niet te veel op de klok heeft staan. Dan kan je voorlopig weer even vooruit en heeft de vorige eigenaar de meeste afschrijving al betaald. Ik rij zelf ook 70.000 per jaar en heb 4 jaar geleden een nieuwe DS5 gekocht. De auto heeft veel afgeschreven maar je kan daardoor wel een goede deal doen. Ik heb ook Passat gereden en verrassend genoeg heb ik niet meer onderhoudskosten gehad aan de DS5 dan aan de Passat al zou je dat misschien vooraf anders inschatten