moeten parkeerwachters een ambteed afleggen?

mijn moeder heeft laatst een bekeuring gekregen omdat zij zogenaamd op de stoep heeft geparkeerd,
de dag erna werd ze gebelt en werd tegen der gezegt dat de parkeerwachter nooit liegen want ze leggen een ambteed af.

Is dat zo ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Parkeerwachters worden inderdaad beëdigd. Maar of dat wettelijke bewijskracht is, is nog maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een parketwachter in dienst van een gemeente is, waarschijnlijk wel. Maar niet alle gemeenten laten hun ambtenaren een ambtseed afleggen. Dat iemand die een ambtseed heeft afgelegd nooit zou liegen, is niet waar, kan ik je melden. Daarvoor heb ik te lang in overheidsinstellingen rondgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord is niet helemaal juist; de parkeercontroleur is in deze situatie bevoegd om proces-verbaal op te maken. Dit betekend dus dat de parkeercontroleur beëdigd is, anders mag hij/zij geen proces-verbaal opmaken.
-
iedereen die een verlengstuk van de politie is, dus ook kaartcontroleurs op de tram en parkeer wachten moeten een eed afleggen. Dus ja ze moeten die eed wel afleggen, maar daarmee garandeer je nog niet dat iemand nooit liegt. Dat ligt dan aan de persoon zelf... het zou niet moeten in ieder geval. Toch komt het voor.

Ik heb zon zelfde voorval gehad bij de politie zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ze een ambtseed afleggen wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit liegen. Het is alleen zo dat jij het tegendeel moet kunnen bewijzen. En dat is in dit geval bijna niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opmerking dat de parkeercontroleur nooit liegt, slaat natuurlijk dood. Maar misschien is het in een wat andere context uitgelegd.
In de regel is iedere parkeercontroleur beëdigd; dit kan met de ambtsbelofte en ambtseed.
Dit betekend namelijk dat deze persoon bevoegd is om bijvoorbeeld proces-verbaal op te maken voor het geval in deze situatie.
Het feit dat de persoon in kwestie beëdigd is maakt ook dat hij/zij ambtshalve iets verklaard. Deze verklaring gaat dus boven de verklaring van een betrokkene/verdachte, in dit geval je moeder.
Als je moeder het er niet mee eens is zal ze de gebruikelijke procedure moeten volgen; een verweerschrift indienen, motiveren waarom ze het er niet mee eens is. Ze zal ook moeten aantonen waarom de parkeerwachter niet aan het juiste eind zit.
Moraal van het verhaal: iedereen liegt wel eens, maar ambtshalve iets verklaren is iets anders. Feiten zullen erna zijn dat er proces-verbaal is opgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dan ook aangeeft waarom je het antwoord waardeert of juist niet zoals in dit geval...