Is het legaal om blauwe leds als daglicht te steken?

ik vind het wel vet als ik op mijn citroen C4 een beetje kleur kan hangen dus dit leek me wel nice, maar is dit wel legaal??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet toegestaan.

"Dagrijverlichting (DRL)

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') [ ... ]

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien.
Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. [ ... ]

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting (eerste item).

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit geldt eveneens voor België (ik realiseer me ineens dat het woord ‘steken’ van vraagsteller in dit verband een Vlaams woordgebruik is):

“Europese eis
België voldoet hiermee aan de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen aan nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Wat zijn dagrijlichten?
De dagrijlichten zijn naar voren gericht, bevinden zich aan de voorkant van een voertuig en stralen wit licht uit. Ze moeten automatisch gaan branden zodra u de motor start.” [ ... ]

http://www.dagrijverlichting.info/wetgeving-autoverlichting/90-wetgeving-dagrijverlichting-belgie
Bordensteker