Is een km stand van 220.000 hoog voor een diesel uit 2011?

Ik ben van plan om een auto uit 2011 te kopen met een km stand van 220.000. Dit is een diesel met een 1.2 TDI Ecomotive motor. Kan deze motor deze km stand hebben? Natuurlijk is het lastig oordelen van achter een computer, maar ik dacht ik vraag het toch maar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Voor de leeftijd valt het aantal km nog wel mee.
paulus811
7 jaar geleden
ronron, dus jij vind 44.000 km per jaar 'wel meevallen'.?
paulus811
7 jaar geleden
Dat zal een Seat Ibiza zijn, die motor is niet bepaald overbemeten en geen genot om te rijden. Ik zou zeker een flinke proefrit maken voordat je deze auto koopt. De 1.6 TDI is een veel betere keuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is inderdaad een seat ibiza! Een flinke proefrit maken: check! Het bedrijf bij wie ik het wil kopen heeft er bij verteld dat de auto op het laatst bij 140.000 een grote beurt heeft gehad, verder niet. Verder heeft de auto al 4(!) Eigenaren gehad. Heb hetzelfde auto met minder opties in Groningen gezien met maar 2 eigenaren die wel recent een beurt heeft gehad en waarbij de riem is vervangen. Die heeft 230.000 gereden. Maar jij raad de 1.2 tdi af?
paulus811
7 jaar geleden
De 1.2 tdi is een driecylinder motor met 75pk. De motor moet dus nogal hard werken als je een beetje door wilt rijden. In een test van Autoweek bleek de auto 55% meer te verbruiken dan de fabrieksopgave en dat is nogal wat. 3cylinders staan ook niet bepaald bekend om de mooie loop. Deze auto koop je alleen als je veel wilt rijden en dan is 220.000 nu al op de teller best veel. Deze auto's waren wegenbelastingvrij bij introductie, maar inmiddels niet meer. En al 80.000 km geen beurt gehad is ook niet bepaald een reden om deze auto te kopen, net als gemiddeld 1 eigenaar per jaar. Dat geeft te denken.... Er is volop aanbod in dit segment. De Seat Ibiza is zeker een leuke auto, misschien alleen wat karig uitgerust. Als je niet veel gaat rijden zou ik eerder naar een benzinemodel kijken, dat scheelt nogal in de wegenbelasting (heet anders tegenwoordig, maar je begrijpt wat ik bedoel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mijn diesel is uit 2012 en heeft nu 274K gelopen.
ben van plan om deze nog een aantal jaren door te rijden en er misschien wel 500K op te rijden.
Ik heb een 1600 TDI van 105 PK bevalt prima, en tot heden geen apart onderhoud aan gehad, alleen de normale zaken als olie, lampjes, filters en tot heden bij 210K een multiriem.
Zelfs de eerste remblokken zitten er nog op, maar ik rij rustig, en heb het geluk dat ik veel lange afstanden op 60 80 en 100 km wegen rijdt.
Als je de rechtervoet kunt beheersen kan een auto jaren mee.
Ik zag een pas een foto van een diesel met een km stand van 550.000 moet op zich dus kunnen, maar ligt natuurlijk aan de prijs die ze vragen
Thecis
7 jaar geleden
Ikzelf heb net een diesel "ingeruild" met bijna 500.000 km op de teller. Het is goed mogelijk om lang in een diesel te rijden.

Antwoorden (2)

Een diesel koop je (meestal) als je meer dan 30.000 km per jaar rijdt. De auto is 5 jaar oud, dus per jaar gemiddeld 44.000 km.
Er is veel mee gereden, maar niet uitzonderlijk veel (ik had jaren dat ik 35.000 a 40.000 per jaar reed).

Let wel op het onderhoud. Dit moet wel goed gebeurd zijn. Laat de auto goed checken door een garage. Die kunnen even kijken naar de uitlaat, het remsysteem, de banden, of er olie lekt en talloze andere dingen).
7 jaar geleden
Verschilt per merk, kleinere diesel/moteren. Hebben meer moeite dan grote moteren en zullen harder slijten. Persoonlijk denk ik dat deze motor op 3/4de van zijn levensduur zit. Niet aan te raden. Met een 2 liter diesel kunt u ruim uit de voeten met een km-stand van ongeveer 100k