Ik heb een citroen C5 V6 automaat bouwjaar 2001. Als de auto warm wordt gooi die alle koelvloeistof eruit. Wat is de probleem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Dit kan duiden op een defecte thermostaat van je koelsysteem. Deze is dan dicht en kan de koelvloeistof niet door het koelsysteem (radiator) circuleren. Hierdoor wordt de koelvloeistof in de motor zo warm dat de vloeistof gaat koken en het er onder druk uitperst door de inmiddels opgebouwde druk.
Ook een mogelijkheid is dat je ventilator op één of andere manier niet werkt. Ook dan kan de motor niet voldoende gekoeld worden en ontstaat er door de temperatuurstijging ook teveel druk in je koelsysteem en de vloeistof er uit perst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
De ventilator koelt het koelwater niet de motor.
Thecis
7 jaar geleden
Tja, weer een detail waar over gesteggeld moet worden.
Sorry, maar ik moet het toch opnemen voor de beantwoorder (wanneer er gelijk is, is er gelijk, maakt niet uit wie het is). Als je goed leest, zegt de beantwoorder nergens dat de ventilator de motor koelt. Hij geeft aan dat als de ventilator niet werkt, dat dan de motor niet goed genoeg gekoeld kan worden. Dat komt natuurlijk omdat de ventilator het koelwater koelt en dat "koude" "water" koelt de motor. Maar ja, als je elke nuance moet uitleggen, dan word het verhaal zo onoverzichtelijk. Gelukkig was de algemene strekking van het verhaal erg goed en kan de vraagsteller waarschijnlijk hiermee iets doen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212:: Correct opgemerkt:
"De ventilator koelt het koelwater niet de motor"
Dat doet de ventilator dus indirect.
Samenvattend De ventilator voor de radiator koelt de koelvloeistof in de radiator om vervolgens via circulatie middels een waterpomp de motor weer te koelen. Met vriendelijke groet TX. @Thesis: Mooie onderbouwing van mijn antwoord.
Met vriendelijke groet TX.
ronron1212
7 jaar geleden
@TegenXinnig nu duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is nog 1 mogelijke oorzaak waardoor de druk in het systeem te hoog wordt: Kapotte koppakking, zeker bij een hete motor een reden van vloeistof verlies. De uitlaatgassen verhogen dan de druk in het systeem enorm.