Waarom zie je geen lifters meer?

In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw werd er volop gelift. Je zag bij veel opritten van snelwegen lifters staan. Sommigen staken hun duim omhoog, anderen hadden zelfgemaakte (kartonnen) borden met de bestemming erop (bijvoorbeeld Amsterdam of Parijs...). Nu zie je ze helemaal niet meer. En als je nu je duim opsteekt langs de weg, stopt er ook niet zo snel meer iemand. We zijn het blijkbaar niet meer gewend. Maar waarom is dit milieuvriendelijke vervoersmiddel uitgestorven? Vinden mensen het te onveilig in deze tijd of was het een modetrend? Of is het misschien niet meer van deze tijd om iets gratis voor een ander te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Omdat we nu in een angst-samenleving leven.
Mensen zijn bang. De chauffeur is bang voor de lifter en lifters zijn bang voor gekken die stoppen. Dit is vaak niet onterecht, maar soms slaan we door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Studenten hebben een gratis ov-kaart, dus vooral in Nederland hoeven die niet meer te liften,
Hoe het in het buitenland zit weet ik niet
13 jaar geleden
Ik geloof er in dat onder andere films en media ons hebben bangemaakt. Ook zoeken we minder het avontuur en meer zekerheid, en liften hoort niet thuis in dat rijtje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was in mijn studententijd een fanatiek lifter. Nu is er de OV studentenkaart en dus is de noodzaak voor liften niet zo dringend meer. Bovendien zijn er veel (maar te weinig) carpoolplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studenten hebben een OV kaarten en hoeven dus niet meer te liften.
En als ze geen zin hebben in openbaar vervoer dan kopen ze een autootje.
Want we zijn met z'n allen een heel stuk rijker geworden dan in de jaren 70 en 80.
En dus een stuk verwender.

In die jaren ging je met je fiets en de tent op vakantie
of met je rugzak op liften.
Nu willen we alleen nog een all inclusive ergens in een tropisch land.
Of een compleet ingerichte bungalowtent in Frankrijk.
Waar we met onze luxe auto met airconditioning naar toe moeten.

Gestegen welvaart is dus het antwoord.
Meer nog dan gevoel van vrijheid of dat mensen geen lifters meer mee zouden willen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb heel vaak gelift en heb hele positieve herinneringen. Het was niet alleen goedkoop, gemakkelijk, gezellig maar soms ook heel bijzonder.
Ik heb als vrouw minder last ondervonden dan wanneer ik bijvoorbeeld in een cafe kwam.
Tijdens vakanties werd regelmatig een slaapplaats of eten aangeboden. Ik heb me altijd voorgenomen om later zelf altijd lifters mee te nemen. Sinds 10 jaar rij ik auto maar neem sporadisch lifters mee om de simpele reden dat ze er inderdaad bijna niet meer zijn.

Ik denk dat het vooral komt door de angst die soms lijkt te overheersen in onze maatschappij. Angst voor alles wat anders is, angst voor agressie, angst voor andere culturen, angst voor contact met vreemden.
Maar ook egoisme zal een rol spelen. Het maakt niet meer uit dat die ander daar in de kou of regen staat: "Had ie maar zelf een auto moeten hebben, de loser...."
En verder denk ik ook dat een groot deel van de autorijders van het werk afkomt en chronisch moe en uitgeput is en daardoor geen zin meer heeft in sociale contacten.

Jammer he? Maar als ik voorbij kom en jou zie staan met je duim omhoog, zal ik je zeker meenemen : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn er nog wel hoor.maar dan zijn t vaak toeristen,die bij een pomp aan de snelweg beland zijn.ik zou zo iemand nooit meenemen.misschien ligt t aan mij,maar er gebeurd genoeg narigheid.je kan t risico gewoon niet nemen.wel jammer,want t is inderdaad leuk om vreemden te leren kennen,en helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit te maken heeft met veiligheid en het feit dat ondanks het geklaag van de mensen, we toch genoeg geld hebben om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Jongelui en oudere mensen krijgen vaak veel korting op het openbaar vervoer, dus is er minder behoefte om te liften. Vaak zit je toch niet op je gemak met een lifter in je auto en je weet nooit waar je aan toe bent, het is een gok die je neemt. Dit geldt natuurlijk voor de chauffeur maar ook voor de lifter. Ik heb het in het verleden een paar keer gedaan (een lift gegeven) en zal het nooit meer doen. Ik heb zelfs eens iemand de auto uitgezet omdat die op alles wat had aan te merken. Jammer dan, maar ze kopen zelf maar een auto.
Alleen mensen in nood wil ik een lift geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lift graag en doe dit veel, maar altijd in buitenland. In Nederland lift ik niet meer omdat ik nooit werd mee genomen en vervolgens zwart moest reizen met het OV. Gelukkig hoef ik dat niet meer door me studenten OV jaarkaart. In het buitenland ervaar ik het ook alsof het als veel normaler word gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht leef jij in het midden van het land. Ik woon in het Hoge Noorden. Hier wordt nog steeds gelifd. Onlangs zag ik zelfs een oudere meneer liften. Toen moest ik toch wel even lachen :) Ik ben wel met je eens dat er minder gelifd wordt, dan in mijn jonge jaren het geval was. Ik denk dat het met veiligheid en financieen te maken heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studenten hebben OV-jaarkaarten, en anders regelen ze via een internetsite vaak al een lift, daarom zie je bijna geen lifters meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de OV-kaart voor studenten zijn zowel de lift'gevers' als de lift'vragers' het liften verleerd. wel lijkt het me nu iedereen een gsm heeft, een stuk veiliger dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te gevaarlijk in deze tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jaren 70....ja...dat kon toen nog wel.
Dat is wel een dag en nacht verschil met nu.
Toen waren er heel weinig mensen die gestoorde gedachtes hadden...qua geweld.
Mensen waren naief en onschuldig. Daar kwam je gewoon niet op. Al zou je het proberen, bij wijze van spreken.
Kijk maar eens naar Nederlandse films uit die tijd...
Zoveel rust en onschuld, medeleven, mededogen,..saamhorigheid.
Toen waren er geen gekken die klaslokalen inliepen en iedereen dood schoot...of die dat in een supermarkt doen.
Dat is tegenwoordig zowat normaal... Het lijkt wel of een GROOT deel van de mensheid compleet gek geworden is...of onderweg om dat te gaan worden.
Wie kun je nog vertrouwen? Bijna niemand meer, helaas.
Gelukkig zijn er nog goede mensen te vinden, die NIET besmet zijn met dat virus. Ik heb er geen ander woord voor.
Liften en instappen...het kan je laatste autoritje wel zijn.
Bah,bah, en nog eens bah. Wat een wereld.