Is bij mijn auto de accu of de dynamo deffect?

Ik ben 2,5 week op vakantie geweest en heb mijn auto dus niet gebruikt. Bij thuiskomst de Golf 4 cabrio proberen te starten met nul resultaat. Met startkabels gestart wat makkelijk ging en daarna 2 kleine blokjes om gereden. Aangezien het druk was in de stad kon ik niet echt doorrijden.
De auto weer neergezet, maar deze reageerde weer totaal niet na het proberen te starten.
Nu wilde ik een nieuwe accu kopen en deze plaatsen, maar twijfel of ik wel lang genoeg heb gereden om het goed te testen. Wel vind ik t vreemd dat er niet eens een geluid of lampje ging branden tijdens de 2e startpoging.
Via het Magic eye(zie foto) word ik ook niet veel wijzer of deze nu leeg is of opgeladen dient te worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4K
ronron1212
8 jaar geleden
Even naar kwikfit en je accu laten meten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan weet ik zeker dat er een nieuwe in moet ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk eerst een goed stuk rijden .mogelijk je accu met gestileerd water bij vullen . Blijft je accu zwak dan een nieuwe accu . Bij het niet opladen gaat er meestal een rood lampje branden .
ronron1212
8 jaar geleden
@Moordigger ik niet heb daar een goede ervaring mee.

Antwoorden (1)

als de auto lang ongebruikt stil staat is er toch altijd wel iets aan ontlading doordat kleine electriciteit verbruikers altijd wel een klein beetje stroom trekken. (denk aan een alarm systeem, een klokje, het geheugen van de radio of het geheugen van het motormanagement)
Maar de auto wordt in die tijd nooit gestart dus wordt er ook niet bijgeladen.
conclusie: de accu zal uiteindelijk en onvermijdelijk leeg raken.

Als de accu met draaiende motor niet meer wordt bijgeladen moet er een rood waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Is dat niet het geval dan is het laadsysteem (de dynamo) in orde.

Ik zou het gewoon eerst nog wat aankijken en wat langer rijden zodat de accu weer goed vol wordt geladen.
Zomaar een nieuwe accu of dynamo kopen lijkt mij onverstandig.

Als je een Volt meter hebt kan je zelf ook wat metingen doen. Zet 'm aan om gelijkstroom voltage te meten, kies het bereik tot 20V.
- meet met de motor uitgeschakeld tussen de + en - pool van de accu, 12,8V is prima, lager is niet goed opgeladen, beneden de 12V is niet goed, je motor kan je daar waarschijnlijk niet mee starten.
Start de motor:
- meet met draaiende motor opnieuw het voltage tussen de accu-polen. Die moet ruim boven de 12V zijn, 13,6V is een mooie waarde. Dat is het bewijs dat je dynamo goed werkt.

Nog een tip: check ook de Multi-riem, als deze slipt kan ook de dynamo niet genoeg draaien en zal de dynamo te weinig bijladen.