Welke spray tegen piepende/krakende autodeuren?

Sinds een paar maanden piept en kraakt mijn autodeur bij het open en dicht doen. Is er een spray welke ik in de scharnieren kan spuiten waardoor het minder geluid zal maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
21.8K

Antwoorden (3)

Ik gebruik daar WD40 voor. Ik had een oude Fiat cinqucento (of hoe je dat ook schrijft) die kraakte afschuwelijk. WD40 hielp altijd een half jaar. Ik gebruik het nu niet meer voor de auto want ik heb (nog) geen last van krakende portieren. Maar nu gebruik ik het voor de poort in de schutting en de schuurdeur.
8 jaar geleden
Als je toch een spray wil gebruiken dan zou ik een smerende spray adviseren bijvoorbeeld van Putoline (maar er zijn meer) Toch is dit maar voor tijdelijk.

Het beste lijkt mij om met een bokkenpoot En petroleum de scharnieren en de portierbegrenzer schoon te maken. Dit ruikt wel (petroleum lucht) maar je zou het ook met (was)benzine kunnen doen maar... let op: voor brandgevaar omdat er portierschakelaars voor binnenverlichting aanwezig zijn. Vervolgens de scharnieren met smeerolie smeren en een likje vet op de portierbegrenzer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb tussen ca. 2009 tot 2014 alle stoelverstellingen in de tientallen locomotieven waar ik in heb gewerkt ingespoten met wit spuitvet. Eigenlijk per locomotief nooit vaker dan één keer hoeven doen.

Die door een toeleverancier elders op zich prima gebouwde stoelen waren in de locomotieffabriek zonder enig smeermiddel op de bij de locomotief horende extra langsverstelling (een ondersteunende aan de zijwand hangende console) nieuw geïnstalleerd. Dat is gemakkelijk in de productie, stoort niemand, en er gaat nergens zichtbaar stof aan kleven. Met smeer er op zou het er minder netjes uitzien!

Maar in de loop der jaren gaan die metaal-op-metaal contacten slijten en meer speling krijgen en beginnen ze erg hinderlijk te rammelen en te kraken.
Dan kom ik om de hoek en spuit die rammelende vergrendelingstang in. Nooit meer rammelen en piepen en kraken.
En gegarandeerd na een paar maanden als je goed kijkt op al die ingespoten vergrendelstangen een kluwen aanklevend stof. Zodat ik aan een af en toe voorkomende locomotief met schone verstellingen ook altijd kon zien dat ik die machine nog niet behandeld had! En dat de werkplaats het smeermiddel onder de door mij behandelde stoelen niet weggehaald heeft (gelukkig doen ze niet zó volledig hun werk; alles weer vetvrij maken zou trouwens erg lastig zijn).
Wij werkten vaak meerdere dagen achter elkaar weer op dezelfde locomotief, vandaar dat streven om de comfortaspecten van de werkomgeving een beetje te verbeteren.

Ik heb dus zeer goede ervaringen met wit spuitvet.
En ik denk dat ik na enige tijd opnieuw met die smeertaak geconfronteerd zou zijn geweest als ik het met een gewone kruipolie had gedaan.
Ik denk dat je spuitvet in de gereedschappenwinkel kunt vinden; in ieder geval ook op het internet.

Wit spuitvet werkt bijvoorbeeld ook prima aan de onderkant van een fietszadel dat krakende veertjes heeft. Krakende geluiden komen niet meer terug.

Wellicht komt dat kraken bij de auto van vraagsteller vooral van de gemakkelijk bereikbare uitslagbegrenzer (deuropenhouder), en minder van de scharnieren zelf.
Bordensteker