Is iemand die net zijn rijbewijs heeft ervaren genoeg om van A'dam naar Winterberg te rijden ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Erna55
8 jaar geleden
Iemand die net zijn rijbewijs heeft, heeft nog geen ervaring met langer achter elkaar rijden.
Hij weet nog niet hoe vermoeid hij wordt van een langere rit. Er zijn mensen die heel erg vermoeid worden van langere ritten.
Daarbij komt dat rijden in een sneeuwgebied niet gemakkelijk is.
Het lijkt me het veiligst wanneer er een andere chauffeur voor aflossing kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een ritje van vier uur kan ik niet echt "heel erg lange rit" noemen. Ook na veertig jaar is een mederijder om je af te lossen een zeer verstandig plan, zelfs op een ritje van vier uur.

Het beste antwoord

Tijdens je rijles leer je niet zozeer rijden alswel examen doen. Echte rij-ervaring krijg je eigenlijk pas daarna. Tenzij je natuurlijk meer dan honderd lesuren achter de kiezen hebt voor je je roze papiertje mag afhalen, maar die extra ervaring betekent niet automatisch dat je ook een betere chauffeur bent. Hele lange ritten die sowieso al veel aandacht vragen - aandacht die je dan wellicht niet meer hebt voor je verkeersregeltjes en je stuurmanskunst - zouden de eerste tijd wat vermoeiend kunnen zijn, dus meteen 's nachts naar Spanje rijden is wellicht niet het allerslimste idee.

De afstand Amsterdam-Winterberg is echter niet extreem groot, een goede vier uur rijden. Dat is echter voor niemand, ook niet voor een zeer ervaren chauffeur , verstandig om aan één stuk te doen ; minimaal een uurtje pauze ergens ter hoogte van de Duitse grens is zeker aan te bevelen. Maar gekker wordt het dan ook niet. Onderweg kom je ook geen rare dingen tegen als bergpassen of lange tunnels.

Het Duitse verkeer is natuurlijk anders, maar niet signifikant veel enger, drukker of gevaarlijker dan het Nederlandse ; persoonlijk rij ik zelfs liever, comfortabeler en zekerder op de Autobahn dan op de NL snelweg, al is het maar omdat daar meer het "stay in your lane"- principe wordt gehanteerd (niet de hele tijd die inhaleritis) en je de baan kunt kiezen die voor jou het meest comfortabel is. Even opletten bij de (korte) afritten is eigenlijk het meest "spannende" deel van het Duitse rijden.

Iemand die net zijn rijbewijs heeft moet dus zeker zo'n ritje kunnen maken . Gewoon zorgen dat je goed uitgerust bent, goed eten en drinken, onderweg even de benen strekken en als het kan bij daglicht rijden dan kan er eigenlijk weinig verkeerd. Niet echt meer dan bij een zeer ervaren chauffeur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik wil er even bij vermelden dat ik een paar jaar geleden met mijn vader een dagje naar winterberg geweest ben. Toen we vertrokken hadden we mooi weer. Om 14:00 tijdens het skiën begon het te sneeuwen. En om 16:00 toen we besloten om toch maar wat eerder naar huis te gaan zaten we compleet ingesneeuwd met de auto. We hebben sneeuwkettingen om moeten leggen, winterbanden alleen was niet genoeg. En rijden met sneeuwkettingen is heel anders dan gewoon rijden en wat je absoluut niet mag doen en wat niet iedereen weet is remmen! Dit geld trouwens ook als je zonder sneeuwkettingen op ijzel of sneeuw rijd waardoor het glad is altijd afremmen op de motor. Uit reflex zal een beginnend bestuurder dit wel doen. Deze weersomstandigheden hoeft natuurlijk niet altijd te gebeuren maar het KAN wel en daar moet je wel rekening mee houden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik schrijf: Uit reflex zal een beginnend bestuurder dit wel doen. Ik bedoel daarmee dat een beginnend bestuurder vaak uit reflex meteen de rem in trapt als een situatie gevaarlijk word of eng. Wat het dus nog gevaarlijker maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar lost rijervaring an sich dat mogelijke probleem op ?? Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs, maar heb ook nog steeds nooit met sneeuwkettingen en eigenlijk ook nog nooit met echte gladheid / sneeuw gereden. Maakt die 20 jaar ervaring mij dan echt minder kwetsbaar dan een beginner ?? Ik denk het niet. Om de "remreflex" te onderdrukken zul je toch ECHT een slipcursus moeten doen denk ik.
En ik denk zelfs dat er maar heel weinig (Nederlandse) bestuurders, hoe ervaren ook, zijn met genoeg praktijkervaring in extreme weersomstandigheden. Voorzichtigheid is en blijft het belangrijkste, of het nu de eerste of de honderdste keer is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je auto met ABS hebt hoef je om de rem reflex niet meer denken, je houdt dan altijd controle over stuur.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Theo15 Ook als je sneeuwkettingen om hebt? Ik heb nog nooit hoeven remmen op glad wegdek in een auto met ABS. In mijn auto zonder ABS is me dat gebeurt, twee jaar terug in Amersfoort op een drukke kruising. Kan alleen zeggen dat ik het verkeerd had ingeschat en dat ik geluk heb gehad. De auto gleed gewoon door totdat ik deze midden op de kruising tot stilstand bracht. Er kwam gelukkig geen verkeer van rechts. Van links wel maar daar stopte ik dus net op tijd voor. Zou het anders geweest zijn met ABS? Ik betwijfel het. Ik had moeten zien hoe glad het was en daar mijn snelheid op moeten aanpassen. Nu had ik het pas door vlak bij de stoplichten....die op rood stonden. Toen kon ik niet anders meer dan remmen wat dus geen effect had.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Marleen Nee rijervaring lost dat probleem niet op. Het helpt wel als je een keer gevoeld hebt hoe het is om in gladde omstandigheden te rijden en met sneeuwkettingen om. Maar om dat te ervaren moet je het eerst mee maken. :-)
Wat ik met mijn verhaal wilde zeggen is dat het iets is om rekening mee te houden. Ga er gewoon heen. Wees niet bang, maar hou in het achterhoofd dat er zo iets als slechte weersomstandigheden kunnen zijn en pas daar je rijstijl op aan. Dan rij je maar wat langzamer. De mensen die er last van hebben halen je wel in. Voel wat je auto doet en hoe deze reageert op wat jij doet. Dan komt de ervaring ook vanzelf.

Andere antwoorden (1)

Hoelang is net? Winterberg in Duitsland of in Oostenrijk?
Naar beide is het een flink eind rijden. Gaat hij/zij alleen? Dan zal ik het zeker afraden. Als er een persoon meegaat die ook kan rijden, zou het wel kunnen.
In winterse omstandigheden rijden als je onervaren bent is het niet aan te bevelen. Weinig ervaring betekent ook dat diegene ook weinig ervaring heeft met de auto zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, eerst de auto onder controle leren krijgen, voordat je zo'n reis aangaat. +