Wat kun je doen tegen vocht in je auto?

Mijn ramen zijn altijd als ik instap vochtig. Nu begint het te vriezen en moet ik zelfs krabben aan de binnenkant! Achterruit verwarming heb ik gelukkig wel, maar voorruit niet. Ook het slot gaat er moeilijk vanaf met de sleutel. Iemand tips hoe ik mijn auto fijner kan maken voor de winter?

8 jaar geleden
in: Auto's
3.2K
paulus811
8 jaar geleden
Plaats een standkachel, je hebt er al een voor 5 tientjes.
Amadea
8 jaar geleden
Ah, dus daarom staat er zo vaak in de krant dat er auto's zijn uitgebrand...
paulus811
8 jaar geleden
Standkachels zijn speciaal voor auto's. Die uitgebrande auto's zijn meestal 'gewoon' aangestoken.
paulus811
8 jaar geleden
Een echte standkachel slaat de motorwarmte op in een soort thermosfles en geeft de warmte heel langzaam af. In (vroeger) Saabs kon je het af fabriek bestellen. Vooral in Noordelijke landen is het ideaal. Die optie had je niet voor 5 tientjes.
Cryofiel
8 jaar geleden
Hoe werkt zo'n ding van tien vijfjes dan? Toch niet op die arme accu?
Amadea
8 jaar geleden
"Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro.
Gelukkig zijn er ook vele goedkopere methodes om je auto ijsvrij te maken. De goedkoopste autokacheltjes zijn er al vanaf 35 euro. Deze kan je aansluiten op de sigarettenaansteker en staat dus in verbinding met je accu". Ja dus... Zie http://www.tuning-gids.nl/standkachel-auto.htm
Bordensteker
8 jaar geleden
Het probleem van het vocht aan de binnenzijde van de autoruiten moet je liefst aanpakken door het overmatig aanwezige vocht weg te halen. Niet door alleen maar te verwarmen, dat is symptoombestrijding (los van de vraag hoe je zou moeten verwarmen). Ik heb de volgende relevante leestips, want dit probleem komt vaak voor:
http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/552455/vocht-auto-liggen http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/grote-regelmaat-vocht-water-deel.479368 http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/564495/autoruiten-ineens-erg-beslaan-hielp Voor de sloten is slotspray een eerste remedie (flesje daarna niet IN de auto leggen!). Vervolgens gesmeerd houden geeft vocht in de sloten veel minder kans.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Let erop dat de knop voor de luchtaanvoer goed staat. Je kan kiezen tussen van buitenaf naar binnen aanvoeren. Of circuleren alleen binnenin. Je moet hem op van buitenaf hebben staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je moet in ieder geval altijd je ventilator ALTIJD minimaal op 1 laten staan. Dan blijf je ventileren en hou je de auto zo droog mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het allerbeste voor de auto is natuurlijk hem gewoon binnen laten slapen waar hij hoort. Het verbaast mij altijd hoeveel mensen hun garage voor van alles gebruiken, BEHALVE voor de auto. Terwijl een binnenslaper toch beduidend langer meegaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dan moet de garage wel ventileren Marleen.
Is ook al menig auto verrot in de garage doordat ze niet drogen. De huidige nieuwe garages ventileren voor geen meter en auto is altijd vochtig. Als mijn moeder auto in de garage zet is die na 2 dagen nog nat, als ze deur sluit dan.

Het beste antwoord

Je kunt beter eerst de oorzaak opzoeken. Waar komt dat water naar binnen?
Voel aan je matten waar het erg vochtig is, en kijk daar boven eens.
Een lek rubber van een ruit, een gaatje in de carrosserie, een verstopte afvoerslang van de ruimte net voor je voorruit.
Er zijn zo veel mogelijke oorzaken, dat kun je zo niet opnoemen. Maar zelf alvast wat zoeken kan een hoop geld besparen!

Vochtvreters zijn slechts symptoombestrijders, en vaak nog erger als de oorzaak.
Ze werken altijd met zouten, en dat is nou net wat voor roest zorgen kan als het bij metaal komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Spuit je sloten in met bijvoorbeeld WD40 of iets soortgelijks. dat kun je ook aan de deurrubbers spuiten om te zorgen dat ze niet vastvriezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om vocht te absorberen zijn er vochtvangers te koop.
Voorkomen is beter dan genezen. Als je in de auto hebt gereden, is het goed om je raampjes even open te doen om de warme lucht met het vocht erin weg te laten waaien. De warme lucht bevat veel vocht, die je zelf hebt uitgeademd. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Of de airconditioning aanzetten als je die hebt.
Ook help het om sneeuw van je schoenen te kloppen voordat je instapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alex1995
8 jaar geleden
Vochtvanger staat er dus al in, helpt niks helaas! Het is al een redelijk oude auto (1998), en de verwarming doet er lang over voordat hij warm is.. Dus verwarming op het raam ofzo gaat hem ook niet worden. En airco op een bevroren raam helpt denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met het raampje opendoen bedoel ik bij de laatste keer dat je je auto gebruikt voordat je hem wegzet. Mijn auto is van 1990. En geen problemen met vocht, behalve dan van mijn eigen adem die op de ramen condenseert als ik instap. Als het kraakt dat het vriest, zit er bij mij ook niets anders op dan de motor 5 minuten te laten draaien met de kachel aan. Klinkt als slecht voor het milieu maar veiliger voor mezelf en medeweggebruikers. En dat gebeurt nog geen vijf keer per jaar, even afkloppen.
Misschien heb je een schuifdak of deurrubbers die lekken. Heb je er altijd last van of alleen als het heeft geregend?
Anti condendoekjes bestaan er ook, maar een spons met een beetje afwasmiddel over je voorruit vegen laat ook een filmlaagje achter dat condensatie tegengaat. Maar was je vraag niet.
Alex1995
8 jaar geleden
Handige tips, bedankt! Dinsdag word hij even nagekeken, hopelijk word de verwarming dan ook gemaakt want die blaast amper warme lucht tot nu toe. Of er iets lekt weet ik niet, mijn broer viel het wel op dat het net leek of er een raam op een heel klein kiertje stond tijdens het rijden (wind geluidje).
Het is eigenlijk altijd wel een beetje, alleen echt overdags niet. Maar 's ochtends en 's avonds standaard een beetje, afhankelijk van het weer hoe erg dat het is.
Gewoon je verwarming zachtjes steeds harder zetten en dan je ramen op een gegeven moment open doen, oud trucje werkt bij mij altijd. Zo gaat al het vocht weg en komt er frisse lucht bij.
Tip! (Voor als je het niet wist)
- niet in een keer je verwarming te hoog zetten want dan heb je kans op een ster in je ruit vanwege plotselinge temperatuurswisseling
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een tip als je een eigen oprit/parkeerplaats bij je huis hebt; zet er half uur voor je vertrekt zo'n 2000w kacheltje met ventilator in je auto. Hoef je niet te krabben! Werkt hier prima. En nee, dat is niet gevaarlijk als je een kacheltje met omvalbeveiliging hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zéér herkenbaar probleem! Een Volkswagen...? Enfin, het vocht bestrijden kan d.m.v. kattenbakkorrels in een bak in de auto zetten. De korrels trekken het vocht aan.

Om de auto beter winterbestendig te maken moet je inderdaad de deurrubbers behandelen, insmeren met vaseline of inpoederen met talkpoeder. De auto niet op de handrem zetten, want die kan vastvriezen. Een scherm op de voorruit. Ik doe zelf nog vaak boterhammenzakjes met een elastiek rondom de buitenspiegels: Hoef je niet te krabben....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ken je die zakjes silica-gel die in zo ongeveer elk "hol" artikel zitten dat je koopt ? Die kun je opsparen, en er verschillende van in je auto leggen. Na een paar dagen wordt het vochtprobleem dan beduidend minder.

Ik heb door mijn werk vrij makkelijk toegang tot die zakjes, en heb er een hoop opgespaard en in een lange "slurf" genaaid die op mijn dashboard ligt. Moest even drie dagen geduld hebben, maar sindsdien beslaat de autoruit niet meer bij het minste of geringste.

Ook de vulling voor een vochtvreter zou je op die manier kunnen gebruiken, maar dat is in mijn optiek wat "giftiger" spul, waarvan je bovendien het vocht moet opvangen. Die silica-zakjes hoef je alleen maar van tijd tot tijd te vervangen.

Het vocht komt bijna altijd door de warme uitgeademde lucht in een koude auto. De blower hoog op het raam gericht, en het raam de eerste paar minuten op een (flinke) kier, dan ben je er ook snel vanaf. Maar het een beetje kunnen voorkomen is natuurlijk leuker.