Wanneer distributieriem en waterpomp vervangen van een Volkswagen Polo bouwjaar 2010

Ik heb al aan verschillende mensen gevraagd wanneer ik de distributieriem moet vervanger maar krijg altijd verschillende antwoorden. Zelf de autogarages geven totaal verschillende antwoorden. Wie kan mij helpen. Mijn km stand is 78500 en bouwjaar 2010

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
13.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
om hier een antwoord op te kunnen geven moet je meer info verstrekken.
Welke brandstof?
hoeveel motorinhoud? CC dus
hoeveel PK?
eventueel het motor type
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb namelijk zelf mijn 3e passat, de eerste moest iedere 90000 km, de tweede iedere 120000 km en die ik nu heb, iedere 210000 km de eerste 2 waren 105 pk 1900 cc diesel en de huidige is een 105 PK 1600 cc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een benzine auto. 1.4 motor 1390cc. 85pk.
Reddie
8 jaar geleden
Onafhankelijk van welke auto moet de distributieriem na 90.000km worden vervangen. Met dien verstande dat je de distributieriem na uiterlijk 5 jaar moet vervangen.
De waterpomp heeft hier niets mee te maken.
Wat wel belangrijk kan zijn dat de as van het spanwiel wordt vervangen. Als die breekt geeft dat dezelfde schade als een gebroken distributieriem.
Dat overkwam mij onlangs. Schade, 16 verbogen klepstelen en €1700 aan kosten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie
waarom moet de distributieriem van elke auto na 90000 km vervangen worden, als er voorgeschreven s na 150000 of 210000 km? en het is zeer gebruikelijk om bij het vervangen van de riem gelijk de spanrollen en de waterpomp te vervangen. Niet omdat dit nodig is, maar omdat het goedkope onderdelen zijn tot de in verhouding dure ingreep.
Meeste auto's moet toch even behoorlijk aan gesleuteld worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@floor de wit via de link hieronder, kun je checken door je kentekennummer in te vullen, kan op meerdere sites ook wel op ANWB.
Met de info van jou kwam ik ook even niet verder helaas https://www.carsom.nl/distributieriem-vervangen/volkswagen/polo?utm_referrer=https%3A//www.google.nl

Antwoorden (2)

Als ik het goed heb, dan schrijft volkswagen voor bij 120.000 km. De praktijk leert echter dat er zo tussen de 90.000 120.000 de distributieriem soms wil knappen, met alle schadelijke gevolgen van dien. Vandaar dat veel garages 90.000 km. aanhouden, om een veilige marge in te bouwen.
jc54
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Met dien verstande dat je de distributieriem na uiterlijk 5 jaar moet vervangen.
De waterpomp heeft hier niets mee te maken.
Als een auto (dus ook een VW Polo) een normaal gemiddeld km gebruik heeft per jaar, dan kan de instructie van de fabrikant voor de distributieriem veilig gevolgd worden.

Anders wordt het als een auto heel vaak of uitsluitend voor veel korte ritjes gebruikt wordt (korter dan 20 km) en dan weer langere tijd per etmaal stilstaat.
De distributieriem heeft dan niet zozeer te lijden van slijtage door het gebruik, maar meer van verzwakking (verdroging en verharding van het materiaal) waardoor de kans op breken eerder ontstaat. (met meestal ernstige motorschade als gevolg)

Als een distributieriem is vervangen, dan is dat terug te zien in het onderhoudsboekje maar ook op het distributiehuis wordt dan meestal een merkteken gezet (een kleurdot met jaar/maand, bijv: geel 12/08)

Bij het vervangen van de distributieriem worden altijd nog meer onderdelen gelijktijdig vervangen zoals spanners, rollers en de waterpomp.
De laatste omdat deze zich in moderne auto's in het door de distributieriem bediende aandrijfgedeelte bevindt en qua levensduur ook tot ergens tussen de 90.000 en 120.000 km meegaat. (hoewel korter of veel langer ook niet uitgesloten is)
Om te voorkomen dat men dan vroeger of later weer een dure arbeidsintensieve vervanging van de waterpomp moet laten uitvoeren, vervangt men deze gelijktijdig met de distributieriem.

Als dus de voorgaande historie van de auto omtrent het gebruik niet bekend is, is het verstandig om de distributieriem en de waterpomp eerder te laten vervangen dan door de fabrikant voorgeschreven is. Voorkomen is goedkoper dan een kapotte motor....