Wanneer distributieriem en waterpomp vervangen van een Volkswagen Polo bouwjaar 2010

Ik heb al aan verschillende mensen gevraagd wanneer ik de distributieriem moet vervanger maar krijg altijd verschillende antwoorden. Zelf de autogarages geven totaal verschillende antwoorden. Wie kan mij helpen. Mijn km stand is 78500 en bouwjaar 2010

Weet jij het antwoord?

/2500

Als ik het goed heb, dan schrijft volkswagen voor bij 120.000 km. De praktijk leert echter dat er zo tussen de 90.000 120.000 de distributieriem soms wil knappen, met alle schadelijke gevolgen van dien. Vandaar dat veel garages 90.000 km. aanhouden, om een veilige marge in te bouwen.

Als een auto (dus ook een VW Polo) een normaal gemiddeld km gebruik heeft per jaar, dan kan de instructie van de fabrikant voor de distributieriem veilig gevolgd worden. Anders wordt het als een auto heel vaak of uitsluitend voor veel korte ritjes gebruikt wordt (korter dan 20 km) en dan weer langere tijd per etmaal stilstaat. De distributieriem heeft dan niet zozeer te lijden van slijtage door het gebruik, maar meer van verzwakking (verdroging en verharding van het materiaal) waardoor de kans op breken eerder ontstaat. (met meestal ernstige motorschade als gevolg) Als een distributieriem is vervangen, dan is dat terug te zien in het onderhoudsboekje maar ook op het distributiehuis wordt dan meestal een merkteken gezet (een kleurdot met jaar/maand, bijv: geel 12/08) Bij het vervangen van de distributieriem worden altijd nog meer onderdelen gelijktijdig vervangen zoals spanners, rollers en de waterpomp. De laatste omdat deze zich in moderne auto's in het door de distributieriem bediende aandrijfgedeelte bevindt en qua levensduur ook tot ergens tussen de 90.000 en 120.000 km meegaat. (hoewel korter of veel langer ook niet uitgesloten is) Om te voorkomen dat men dan vroeger of later weer een dure arbeidsintensieve vervanging van de waterpomp moet laten uitvoeren, vervangt men deze gelijktijdig met de distributieriem. Als dus de voorgaande historie van de auto omtrent het gebruik niet bekend is, is het verstandig om de distributieriem en de waterpomp eerder te laten vervangen dan door de fabrikant voorgeschreven is. Voorkomen is goedkoper dan een kapotte motor....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100