Horen nieuwe ruitenwissers bij gebruik geluidloos te funktioneren?

Ik heb net nieuwe ruitenwissers, maar ze maken een rubberig geluid over de ruiten, ook als het echt hard regent. Is dat normaal bij nieuwe ruitenwissers of kan ik beter terug gaan naar de garage?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (3)

In principe horen nieuwe ruitenwissers hun werk (nagenoeg) geruisloos te doen. Afhankelijk van het soort wisser-bladen kunnen ze een licht "slepend" geluid veroorzaken. Het is dus afhankelijk van het merk en soort ruitenwissers, of ze geheel
(of nagenoeg) geruisloos zijn.
jc54
8 jaar geleden
Had ik ook. Na een weekje of twee - drie (na een aantal regenbuitjes) verdween dit vervelende geluid immers. Het rubber van de ruitenwisser moet door gebruik waarschijnlijk nog wat soepeltjes worden.

Dus, even geduld, het verdwijnt vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja.

Maar: als er een ruitenwisserblad alleen tijdens het omhoog bewegen (of juist alleen tijdens het omlaag bewegen) een irritant soort van stotterend geluid maakt, dan kan dit waarschijnlijk op een eenvoudige manier verholpen worden.

Stel je de veegrand van het ruitenwisserblad voor. Als het goed is hoort die rand achter te blijven bij de beweging, zoals de sleep van een bruidsjurk achter een voortschrijdende bruid aan hoort te slepen. Maar anders dan de meeste bruidjes keert een ruitenwisserblad na elke slag op zijn schreden terug. Die rubber rand moet na elke beweging ‘omklappen’ zodat ie ook de andere kant op over het glasoppervlak getrokken wordt en niet geduwd.
Als het rubber één kant op toch geduwd wordt, dan kan-ie gaan springen, en dan moet de ruitenwisserarm een beetje verbogen (eigenlijk: getordeerd) worden. Dat gaat het beste met twee tangen (waterpomptang, griptang, of verstelbare sleutel).

Doe de ruitenwissers van de ruit af omhoog. Leg iets op de voorruit, bijvoorbeeld een flinke handdoek, of een groot stuk karton, om te zorgen dat het gereedschap niet de ruit kan beschadigen. En gebruik een lapje of zo waar je met de tangen de arm gaat vastklemmen, anders springen er soms stukjes verf van de arm af.

Pak nu de arm van de verdachte ruitenwisser in je handen. De meeste ruitenwissers hier hebben het draaipunt links (dus aan de kant waar het stuur zit). Vaak is het gestotter tijdens het omhoog gaan van het blad. Als je dan vanaf de passagierskant van het uiteinde van de ruitenwisser naar het draaipunt van de arm (de as) kijkt, dan moet je de metalen arm met twee tangen op een onderlinge afstand van bijvoorbeeld een balpen vastknijpen en het uiteinde van de arm aan jouw kant een beetje linksom bewegen. Niet veel, maar slechts zoveel buigen dat het metaal niet weer volledig terugveert. Je moet het slechts een klein beetje vervormen.

Als het gestotter altijd gebeurde terwijl de ruitenwisser naar beneden veegde, dan moet je juist wat rechtsom torderen.

Nou, en dan kijken of het hierna in een regenbui beter gaat.

Als het verminderd is maar nog niet helemaal weg, dan moet je de arm nog wat verder verbuigen. En als het gestotter nu gebeurt terwijl het blad naar beneden veegt, dan heb je de arm al iets teveel verbogen en moet je de aangebrachte verbuiging iets verminderen.

Bij ruitenwissers die andersom scharnieren, moet je aan de andere zijde van de auto staan en de andere kant op torderen om het verhaal hierboven toe te passen.
Bordensteker