Hoe kan je het beste een cabrio kap behandelen?

Toegevoegd na 9 minuten:
het is een stoffen kap, tenminste niet echt stof maar ik weet niet hoe de werkelijke benaming

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is het voor materiaal??

Het beste antwoord

GEEN APPARTE ROMMELTJES EROP SMEREN!!
(soory voor de capslock maar moest even, me cabrio is me 2de vriendin ;) )

Je kap heeft (ongeacht linnen / vinyl) een eigen beschermlaag erin zitten. Ga je met allerhande middeltjes lopen klooien dan verpest je deze laag.
Resultaat is dan dat je kap er voor een tijdje mooi uitziet maar uitdroogt in geval van vinyl of makkelijker groene aanslag krijgt in geval van stof.

Het beste is gewoon met lauw water en een zachte borstel.
Mocht het echt hardnekkig zijn dan een emmer warm water met een eetlepel groene zeep (zachte zeep van driehoek).

Benodigdheden:
*Emmer
*Warm water
*Zachte zeep (van driehoek, te krijgen bij de supermarkt)
*Zachte borstel (ik gebruik een schoen-op-poets-borstel)

Kap met zachte straal natspuiten en rotzooi eraf spuiten met veel water, dan met je sopje de boel goed inzepen. Even paar minuutjes laten intrekken en met VEEL water afspoelen. Anders krijg je bij de eerste regenbui een schuimlaag ;).

Lekker laten drogen (niet in de volle zon). En dan het belangrijkste: genieten van je glimmende bolide.

Opletten met:
*Hogedruk reiniger, hiermee maak je meer kapot dan je lief is. stuctuur en vezels beschadigen.
*Wasstraten (krasstraat), als autoliefhebber moet je hier wegblijven, zeker met een cabrio.
*Middeltjes voor je ruiten. Vaak agressief en tast je kap aan, beste is om dit op een doekje te spuiten ipv de ruit. Minste kans op druipers over je kapje.

Nog wat tips voor je kap die niets met schoonmaken te maken hebben:
*Nooit een vochtige kap neerlaten.
*Veeg / blaas bladeren en troep eerst van je kap voor het neerlaten.
*Mocht je een kunstof raam hebben is een handdoek ertussen bij het neerlaten een goed idee tegen dofslaan / krassen.
*Als de kap neer is leg hem dan VAST. Vaak zijn er beugeltjes / tonneaucovers (hoezen) voor. Dit zorgt ervoor dat je kap niet kan bewegen tijdens het rijden en dus geen slijtplekken krijgt.
*De meeste auto's hebben een regengootje dat uitkomt net achter je deuren en dan met een pijpje onder de auto uitkomt. Prik deze regelmatig door met een kabeltje of iets. Dit voorkomt dat er vocht ophoopt in je kap / auto wat natuurlijk slecht is voor je kap.

Tot zover mijn overenthousiaste reactie, moet je vooral zo'n vraag stellen als het cabrioseizoen is begonnen en deze carbiorijder (MX5 NB 1999) net met heerlijk het zonnetje op ze bol naar het werk is gereden ;).

Meer vragen mogen altijd gesteld worden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

niks mee doen is het beste.
heb je groene uitslag? (had ik ook): water en een nagelborsteltje.
bij de halfords is er speciaal spul te krijgen, maar van de club zeggen ze: water en een borsteltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stofdaken—oud of nieuw—moeten altijd erg voorzichtig en met gevoel gereinigd worden. Begin altijd met het wegzuigen van losse deeltjes als zandkorrels en vuil. Gebruik hiervoor een stofzuiger met een zachte borstel opzetstuk. Daarna het dak zorgvuldige afspoelen met water en er op letten dat het dak gelijkmatig nat wordt. Liefst nog met tuinslang zónder spuitstuk. Nooit met een hogedrukreiniger werken!

Voor oudere daken bevelen we aan vervolgens met Renovo Stofdakreiniger te gaan werken. Deze met een zachte kwast op het natte dak aanbrengen en afhankelijk van de mate van vervuiling deze tot een uur in laten werken. Daarna het dak opnieuw nat maken en tegelijk met een zachte nylon borstel (let op: harde borstels beschadigen de stof en het gebruikte garen!) in vezelrichting borstelen en opschuimen. Deze handeling kan bij een dak met achterstallig onderhoud best een keer herhaald worden. Tenslotte het dak goed afspoelen en zo vuil- en shampo resten wegspoelen.

Voor nieuwere daken is het beter om met een moderne reiniger als Ragg Topp te gaan werken. Deze ook op een nat gemaakt dak nevelen (u hoeft niet bang te zijn voor de ramen en de lak) en met een zachte nylon borstel opschuimen en na 15 minuten grondig afspoelen.

Voor zowel oude als nieuwe daken geldt dat vóór er een volgende behandeling (kleuren of impregneren) gedaan wordt, het dak eerst volledig droog dient te zijn. Dan nog een keer de grondig zuigen en kleine stofrestjes met een kleefrol of plakband verwijderen.

Een goed geïmpregneerd dak kan, wanneer deze niet sterk vervuild is, tijdens een reguliere autowasbeurt gewoon met water afgespoeld worden.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.bellocabrio.nl/praktijk