Wordt mijn rijbewijs ingenomen?

Ik heb 100 gereden op een 60 weg, waar ze vorige week radarcontrole hadden gedaan. Nu heb ik die kast niet zien hangen meer maar ik heb nogsteeds angst dat hij ingenomen wordt. Hoe weet ik het snelst of hij ingenomen is of niet en kan je rijbewijs uberhaupt door een radarcontrole ingenomen worden? ik heb mijn rijbewijs nu 2 weken en ik weet dat het verschikkelijk dom is om zo te rijden. Zelf nu ook spijt van

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
spijt komt altijd achteraf. De officier van jusitie zal bepalen wat er met je rijbewijs gebeurt en hoe hoog de boete wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gaat je minimaal 309 Sjakies kosten: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101282-boetes-snelheidsovertredingen-te-hard-rijden-2016.html Het OM berekent zelfs 374 Sjakies: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/tarieven/?tarieven_mode=bereken_&goto=tarieven_berekening&BerekenTariefForm.Max=60&BerekenTariefForm.WW=False&BerekenTariefForm.Snelheid=100&BerekenTariefForm.Weg=BuiBebKo&BerekenTariefForm.Cat=1
Computoon
7 jaar geleden
Die eur 374.- zou deze overtreding op de snelweg opgeleverd hebben. 60 km is echter geen "normale" snelheid op een snelweg. Aangezien een snelheidsovertreding op een snelweg minder gevaar oplevert dan op een "gewone" niet-autoweg/autosnelweg buiten de bebouwde kom zou de boete nog hoger kunnen liggen.

Het beste antwoord

Geen invordering en ook geen ontzegging van de rijbevoegdheid voor een bepaalde periode. Wel een boete die door het Openbaar Ministerie zal worden vastgesteld en meer dan eur 309.- exclusief administratiekosten zal bedragen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je hebt een beginnersrijbewijs. Als je was staande gehouden, dan had je nu een strafpunt gehad. Zou je binnen een periode van 5 jaar nogmaals voor een ernstige verkeersovertreding worden staande gehouden, dan is de kans groot dat je je rijbewijs kwijt raakt en opnieuw examen moet doen.

Toegevoegd na 14 minuten:
"Sancties voor een beginnend bestuurder

Bepaalde verkeersovertredingen zullen –na constateren én staande houding door de politie of het bevoegd gezag- worden geregistreerd bij het OM (Openbaar Ministerie). De overtreding moet wel persoonlijk zijn vastgesteld (staande houding) door een agent of het bevoegd gezag die u heeft aangehouden. Het signaleren van een overtreding op alleen het kenteken is niet genoeg. Men moet dus werkelijk vast kunnen stellen dat u op het moment van het plegen van de verkeersovertreding de bestuurder bent.

Bij 2 zware overtredingen binnen een periode van 5 jaar, volgt schorsing van het rijbewijs. Bij schorsing van het rijbewijs van een beginnend bestuurder, moet de bestuurder opnieuw een rijproef én een theorieproef afleggen bij het CBR. Dit is géén examen, maar een proef waarin de theoretische kennis en de rijvaardigheden worden getest.

Zakt u voor deze proef, of weigert u aan de proef mee te werken, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet er opnieuw rij-examen worden afgelegd bij het CBR.

Overtredingen beginnend bestuurder
De volgende zware overtredingen leiden tot een registratie bij het OM.

    bumperkleven met een hoge snelheid
    ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 40 kilometer per uur te hard op autosnelwegen en meer dan 30 kilometer per uur te hard op andere wegen)
    het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer (artikel 5 Wegenverkeerswet 1994, het zogenaamde “kapstokartikel”)
    het veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door onjuist opvolgen van de verkeersregels
    het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel

Voor misbruik van alcohol in het verkeer geldt voor beginnende bestuurders een maximum 0,2 promille (ongeveer één standaardglas alcohol)"
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze stelt me heel erg gerust. In ieder geval niet mijn rijbewijs kwijt!
die boete is helemaal geen ramp met de kosten vergeleken een nieuw examen afleggen om opnieuw mn rijbewijs te hebben! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boven de 30 te hard word er gevraagd wie de bestuurder was dus alsnog een strafpunt

Andere antwoorden (1)

Je rijbewijs wordt niet ingenomen omdat je niet op heterdaad bent betrapt. Oftewel er is geen sluitend bewijs dat jij op het moment van flitsen de bestuurder was.
De (behoorlijk hoge) boete zal uitgeschreven worden op het kenteken van de auto. En daarmee dus de eigenaar. Houd hier rekening mee als je het niet je eigen was waarmee je reed. En bereid diegene vast voor op het komen van de boete.