Klopt het dat je startkabels niet op beide accupolen mag aansluiten, maar de zwarte op een ander deel van de auto? ANWB zei iets over gas & vlammen...

Weet jij het antwoord?

/2500

je mag de kabels gewoon allebei op de accu aansluiten als je maar zorgt dat je vaak de rode op de plus doet en de zwarte op de min en dit moet je bij de te starten auto ook doen dan kan het wel wat vonken maar dat is geen probleem

Ha, die Hoihoi; Klopt: de beste manier om startkabels aan te sluiten is de pluspolen (rood) met elkaar te verbinden en de minpool van de volle accu te verbinden met een aardpunt van de auto met de lege accu.

Als professioneel starthulpverlener en overstarter sluit ik altijd beide kabels aan op de polen. Hier heb je namelijk de minste overgangsweerstanden. Wel voorzichtig te werk gaan , eerst de + en dan de - , dit voorkomt vonkvorming.

Ik neem altijd de rode voor de plus en de zwarte voor de min. als je maar onthoud dat de je de gelijke polen met elkaar verbindt. dit is makkelijk te onthouden,omdat de plus pool dikker is dan de min pool. als je de kabel erop zet kan hij iets vonken,maar er gebeurt niks verder.

Ik heb dat ook wel eens gehoord, maar ik geloof er niets van. Als de massa verbinding van de accu met de auto goed is maakt het niets uit waar je de zwarte (min pool) plaatst zolang er maar een goede verbinding is. Het gaat er om dat de kabels de stroom met zo min mogelijk weerstand naar de andere auto (startmotor) kunnen krijgen Het enige wat ik kan bedenken is het vrijkomen van waterstofgas bij het laden van een accu, dit zou evt kunnen exploderen als je de start kabels loskoppelt en dus vonken kan maken. Maar dit is ook een beetje een fabeltje want anders zouden de fabrikanten de accu niet in de motor ruimte plaatsen waar ook de verbranding motor zich bevind (hitte van het uitlaat spruitstuk, vonken van bougie kabels) Er zijn zelfs auto's waarbij de accu in de kofferbak zit (Mercedes) en zelfs in de cabine (Smart) dus met dat waterstofgas zal ook wel meevallen. En ik denk ook wel dat de fabrikanten anders wel speciale start hulp contacten hadden aangebracht.

'Het is beter om dit inderdaad niet beide op de accu aan te sluiten omdat een zwaar belaste accu (hij is leeggetrokkken anders had je geen starthulp nodig)inderdaad waterstofgas vrijgegeven kan hebben en bij het aansluiten of afkoppelen van de tweede klem kunnen er vonken ontstaan welke het waterstofgas zou kunnen laten ontbranden.dus is het adviies dan inderdaaad gerechtvaardigd om de massaklem op een ander deel van het voertuig te monteren. mijn ervaring is dat dit over het algemeen ook zeker niet slechter werkt.

rood is plus zwart is min (aarde) tijdens het gebruik van startkabels zet ik ze altijd pol op pol niet een ander aarde punt gebruiken is negens voor nodig! als je start problemen hebt kun je wel de zwarte(min) gebruiken en een ander massa punt zoeken om bijv een massa probleem uit te sluiten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100