Mag je met allweather-autobanden gewoon Duitsland in in de wintermaanden?

Dit als variant op de specifieke winterbanden.

Toegevoegd na 9 uur:
Het bijzondere is dat ik thans nog op M+S-banden rijd onder een Honda CRV (4W). Aangezien de banden bijna vervangen dienen te worden en ik wellicht binnenkort in Duitsland een trip ga maken vroeg ik mij af aan welke specificaties de nieuwe banden dienen te voldoen. Wellicht dat de ADAC mij optimaal kan informeren. Dank voor de gevoerde discussie tot nu toe! GroeTon.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ja dat mag wel. Zelfs op zomerbanden is het toegestaan, mits de weersomstandigheden er naar zijn;

Rijd je in de periode van oktober tot april door Duitsland? Denk dan aan je winterbanden. Ze zijn namelijk in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. En hoe zit het dan met je verzekering als je toch zonder winterbanden rijdt?

voor verder info zie de link waar dit uit komt

in de ANWB zie je tevens dat all season banden ook zijn toegestaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Duitse bron die volgens mij iets soortgelijks zegt: http://www.reifen.de/static/de/tipps-tricks/reifentipps/sind-ganzjahresreifen-im-winter-erlaubt

Andere antwoorden (2)

Als de Duitsers voorschrijven dat je winterbanden moet gebruiken, dan bedoelen ze ook winterbanden. En geen vier seizoenen of all-weather banden.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit is niet waar -
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.reifen.de/static/de/tipps-tricks/reifentipps/sind-ganzjahresreifen-im-winter-erlaubt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan als consument dat een vier seizoenenband zo is gemaakt dat deze ook in het seizoen winter gebruikt mag worden. Dus dat deze sowieso voldoet aan waar aan een winterband voldoet.
Ja of nee, dat ligt er aan wat voor all seasonbanden het zijn, ook ligt het aan de omstandigheden, niet alleen aan de tijd.

Sommige "all season" banden hebben namelijk ook de aanduiding M+S plus sneeuwvlok, zoals winterbanden die ook kennen en dat is wat verplicht is gesteld als de omstandigheden dat eisen.

Dat haal ik hier uit:

"Zusammengefasst dürfen bei Eis und Schnee nur M+S-Reifen benutzt werden. Neben Winterreifen können das also auch Ganzjahresreifen sein, sofern Sie über eine M+S-Kennung verfügen" (dit is dus vertaald)

http://www.reifendirekt.de/Winterreifenpflicht.html

All seasonbanden zonder die aanduiding(M+S en sneeuwvlok) zullen dus niet voldoende zijn.

http://autobandenkennis.nl/season-banden/