Maakt het uit welk dopje van mijn accu ik open om demi-water bij te vullen?

Er zitten er 6 namelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
En hoeveel water moet er in? Tot de top?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.4K

Het beste antwoord

Begin maar met een waarschuwing! Absoluut niet tot aan de top. Je moet iedere accucel op niveau controleren en bijvullen met gedistelleerd water (beter dan gedemineraliseerd water) tot ongeveer een halve centimeter boven de platen. Vul je meer bij dan wordt het soortelijk gewicht van het electroliet te 'licht'. Met een zuurweger kun je het s.g. bepalen. Door het laden (middels je dynamo) word in je accu het water omgezet in watersof en zuursof. Dit verlaat de accu middels de gaatjes in de dopjes. Dit is de reden dat je de accu met gedistelleerd water moet bijvullen. Komt het electroliet onder het niveau van de platen dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor de levensduur van je accu. Bij de z.g. onderhoudsvrije accu is deze actie niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het laden wordt het loodsulfaat omgezet in lood en loodoxide. Waterstof wordt alleen gevormd bij overlading.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt helemaal! Daarom moet je hem ook bijvullen met water omdat een accu altijd enigszins wordt overladen.

Andere antwoorden (5)

Zijn zes 'kamers' je moet ze apart vullen,de platen moeten in ieder geval onder het demi water staan.
Als het een onderhoudsvrije accu is dan hoef je ze niet te vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan bij elke dop gevuld worden, als je er maar voor zorgt dat de accuplaten onder water zijn.
Hoeft dus niet geheel tot de dop, maar mag wel want het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zes vakjes met aparte dopjes. Elk vakje moet bijgevuld.
En de metalen dingetjes die erin zitten moeten onder water staan. Voorzichtig met vullen want accuwater is wel iets gevaarlijk. Accuzuur...dacht ik.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn zes aparte cellen. Je moet iedere cel vullen tot het zwavelzuur een halve centimeter boven de platen staat. Als je er heel veel water in giet, loopt het over naar de andere cellen. Dat kun je beter niet doen, want dan wordt de concentratie van het zwavelzuur te laag. De capaciteit van de accu neemt dan af. Doe wel erg voorzichtig, ook met de (natte) dopjes, want zwavelzuur is heel erg bijtend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pedro: Alle cellen van een loodaccu zijn van elkaar gecheiden en lopen zeker niet van de ene naar de andere cel. Je geeft in je antwoord al aan dat het zes aparte cellen zijn en dat je die apart moet vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste accu's loopt de afscheiding bovenin niet door.
De meeste accu's hebben een transparante bak waardoor de vloeistof per cel zichtbaar is. Op de bak zijn vaak markeringen aangebracht die het juiste (vul)niveau aangeven.