Roestende auto van 14 jaar oud, maar in technische goede staat, wat te doen om verdere roestvorming te vertragen?

Er wordt weinig met de Japanse suto gereden en de auto staat veel in een goed geventileerde garage. Er staat nog geen 90.000 km op de teller.

8 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ooit een Toyota Corolla gehad, een oude, hij reed als een trein en roestte onder je #%€$&# vandaan... Ik droomde van een mogelijkheid om een andere chassis om de motor heen te maken... Onmogelijk, want alle Toyota Corolla's roestten even erg!
Uiteindelijk heb ik maar een andere oude auto gekocht :(
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Is het roest aan de carrosserie of aan het chassis?

Antwoorden (2)

Hoe langer u wacht met het verwijderen en repareren van roestplekken hoe groter de schade.Altijd behandelen met wegschuren en een antiroestmiddel. Voorkomen is beter dan genezen!
Door gebruik te maken van ruwe lijnolie, dinitol of andere antiroestmiddelen.
Door uw auto regelmatig te wassen en in de was te zetten, kunt u het gelakte metaal in goede conditie houden. Lak is altijd een beetje poreus en door was te gebruiken, maakt u de lak weer dicht. Vuil verwijderen van uw auto moet snel verwijderd worden en vogelpoep is helemaal een viezigheid die de lak van uw auto aantast.
fremar
8 jaar geleden
Roest of "oxidatie" is de inwerking van zuurstof en vocht op onbeschermd staal en ijzer.
Bij roesten van metaal "verbrand"als het ware het bovenste laagje van het metaal en wordt omgezet in ijzer oxide, een bruine pulverachtige stof.
De eenmaal gevormde roest werkt daarbij als een katalysator die het proces van afbraak nog verder versterkt naar binnen toe en versneld.
Als het roesten niet gestopt wordt dan gaat dat proces steeds verder door totdat het metaal geheel omgezet is in oxide en het uit elkaar valt.

Het is dus bij anti roest behandeling heel belangrijk om de al aanwezige roest eerst grondig te verwijderen (schuren, slijpen, borstelen) tot op het blanke metaal en dan pas het blanke metaal opnieuw te behandelen met een aantal geschikte middelen.
Eventueel te ver doorgerotte delen zullen vervangen moeten worden.

Daarna moet op het blanke metaal een primer of een menie worden aangebracht die ervoor gaat zorgen dat de uiteindelijke laklaag optimaal gaat hechten.
Daarna moeten tenminste twee laklagen worden aangebracht die tevens een goede hechting met de naastgelegen nog gelakte delen moet hebben om te voorkomen dat vocht en vuil onder de nieuwe laklaag kan komen.