Hoe heeft men ontdekt van VW fraudeerde met de uitstoot van dieselauto's?

De software was zo ingericht dat de uitstoot werd gereduceerd als er werd getest. Hoe kon men dan toch testen dat bij "normaal" rijden de uitstoot veel groter was?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In 2013/2014 heeft de ICCT praktijktesten en de officiële testen uitgevoerd op drie dieselauto's. De twee VW's bleken tijdens praktijktesten veel meer schadelijke stoffen uit stootten dan wettelijk was toegestaan. Maar bij statische testen bleken ze precies binnen de wettelijke normen te vallen. Terwijl de derde onder alle omstandigheden binnen de wettelijke norm viel. (eerste link) Na onderzoek en dreigementen van de Amerikaanse overheid moest VW uiteindelijk toegeven dat ze illegale software in het management systeem hadden gezet die delen van het emissiecontrole systeem aan of uitzetten als aan bepaalde condities werd voldaan. (tweede link blz 3)

De aanklacht heeft betrekking op een reeks modellen van Volkswagen en Audi, die sinds 2009 tot nu zijn geproduceerd. Concreet gaat het om de VW Jetta, Golf, Passat en Beetle, de Audi A3, en een aantal afgeleide modellen. Al deze modellen voldeden bij tests wel aan de Amerikaanse regels. Maar bij een langdurige test door de universiteit van West-Virginia kwam aan het licht dat een Jetta (uit 2012) en Passat (uit 2013) bij gebruik op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoten. De resultaten van die test waren aanleiding voor het onderzoek. Daar kwam EPA tot de conclusie dat ingebouwde software aan de basis ligt. Die kan de uitstoot sterk verlagen. Een neveneffect is wel dat de wagen minder krachtig wordt, wat meteen ook de reden lijkt te zijn waarom Volkswagen niet systematisch de uitstoot beperkte. De software is zodanig afgesteld dat ze vanzelf kan herkennen als de wagen zich in een testomgeving bevindt. De omstandigheden blijken namelijk in alle Amerikaanse controlecentrale relatief gelijk te zijn.Om dit te controleren registreert de software in de wagen informatie over: de positie van het stuur de snelheid van de wagen de lengte van de periode waarin de motor draait de luchtdruk

Bronnen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150921_01877554

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100