Hoe ontstaat een file en hoe kan het dat hij zomaar ineens oplost?

Ik bedoel, ik kom net van de A2 en dan zie ik het eind van de file (naast me) maar ik zie niet waarom hij nou juist daar ophoudt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
12.2K

Het beste antwoord

vaak ontstaan files op punten waar het verkeer moet afremmen:

- Ongelukken
- op/afritten
- Onoverzichtelijk Bochten

Een bestuurder remt. De persoon achter hem remt iets harder etc. Als dit een keer gebeurd krijg je een golf van vertraging in de autos. Echter, als het vaak gebeurd komen de auto's op een bepaald moment tot stilstand. Dis is het geval bij inritten ed. en op plekken waar mensen naar de andere rijbaan kijken (Ze letten even niet op, en moeten op de rem).

Omdat er geen blokkade is, en eht niet te druk is voor het aantal autos lossen deze files ook weer spontaan op, maart schuiven over de weg omdat er van achteren steeds autos aan blijven komen die moeten remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijk eens naar dit experiment in Japan.
Beetje stom, in een rondje rijden, maar je ziet wel heel goed wat er gebeurt als mensen geen constante snelheid aanhouden en steeds moeten afremmen.
AWM
14 jaar geleden
verkeer gedraagt zich als een vloeistof in een leiding. Als er ergens een verstopping of een vernauwing zit dan ontstaat er een file.
ik rij vaak tussen de file door (woon-werk) en wat me opvalt is dat de onverklaarbare files waar jij op doelt 9 van de 10 keer worden veroorzaakt door onnodig links rijden. Zodra ik voorbij een dergelijk voertuig ben is er vrij baan. Zo'n file kan dus verdwijnen als de onverlaat besluit rechts te gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom rijd ik bij drukte ook vaak rechts :)
een file kan al ontstaan als er iemand plotseling remt zonder aanleiding,er ontstaat een kettingreactie waarbij ierdere achterop rijdende bestuurder ook remt de rij remmende voertuigen word steeds langer omdat elk voertuig ietsjes langer remt dan zijn voorligger,dit loopt soms wel 4 km door waardoor een file is geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de file ophoudt, dat is dus het eind van de file. Dat is daar waar je achterop de file rijdt. Alle auto's die achterop de file rijden, verlengen de file dus. (ervan uitgaande dat het vooraan vast staat of langzaam rijdt) Hij houdt nooit achteraan op. Hij lost van voren af aan op en dan kan alles weer doorrijden?
Maar misschien begrijp ik je vraag niet goed.