Wanneer ik winterbanden heb met 4mm profiel, hoeveel kilometer kan hier nog gemiddeld mee rijden?

Ik wil een setje 2e hands winterbanden halen om deze na 6 maanden te vervangen. Kan ik met een set winterbanden van 4 mm nog normaal de winter mee doorkomen? Uiteraard is 5-6 mm of dieper beter maar toch..

Toegevoegd na 31 minuten:
Het betreft immers een 4 wiel-aangedreven auto. De banden waar ik het over heb zijn de achterbanden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Antwoorden (2)

Dit ligt enorm aan je rijstijl.
Ik heb met mn laatste set winterbanden 85000 km gereden, toen zat er nog ongeveer 1,6 mm op.
7 mm op nieuwe banden - 1,6 op afgereden banden = 5,4 mm rubber verreden op 85000 km
is 15740 km per mm rubber.

Er van uitgaande dat je tot maximaal 1,6 doorrijdt
jij zou dus bij een vergelijkbare auto, vergelijkbare banden, rijstijl etc het volgende aantal km nog kunnen rijden:
4 mm - 1,6 mm = 2,6 mm x 15740 km = 40900 km

Mijn advies, doe dit niet in de winter!!!!

ik rijd mijn winterbanden altijd glad in de zomer, om dan in november met nieuwe te starten.

Als je naar een land gaat waar winterbanden verplicht zijn onder winterse omstandigheden, Duitsland etc, dan is een minimale profieldiepte van 4 mm verplicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een min, vanwege de suggestie om banden glad te rijden. Dit is, in welk jaargetijde dan ook, een onveilig idee!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook in Duitsland is de minimale profieldiepte van winterbanden 1,6 mm, evenals in veel andere Europese landen. Juridisch ben je niet fout als het profiel minder is dan 4 mm, dus geen boetes. Maar onder die 4 mm worden de wintereigenschappen beduidend slechter. Heb je dan toch een ongeluk, dan kunnen verzekeraars zeggen dat je er niet alles (het maximale) aan hebt gedaan om ongelukken te voorkomen. Ga daar maar eens tegen in. Kortom minder dan 4 mm kan dus consequenties hebben bij een ongeval.
Het antwoord is 0 kilometer

Want officieel zijn winterbanden met 4 mm afgeschreven en zijn ze op

In Duitsland en Oostenrijk is het zelfs verboden om met deze banden te rijden

De ANWB adviseert zelfs 2 mm als minimum bij normale banden . Bij winterbanden is 4 mm geadviseerd. Indien het profiel van een winterband minder is dan
4 mm, worden de speciale winterse eigenschappen een stuk minder en gaat de band niet meer door als echte winterband. Hierdoor wordt de grip op nat wegdek minder en wordt de remweg langer.