Welke rechten heb ik als koper van een auto met verborgen gebreken bij een handelaar?

Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht bij een handelaar. De auto kostte maar 1000 euro maar zag er verder netjes uit en reed ook goed. Ik heb wel nog een nieuwe apk afgedongen En deze kosten ook deels meebetaald.

Na drie weken en misschien 700km knapt bij mij de koppelingskabel. Volgens de monteur als gevolg van een slechte drukgroep. Gevolg? Drukgroep koppelingsplaten koppelingskabel vernieuwen. Een duur grapje. Ik heb de verkoper gevraagd om enige coulance in deze. Hij moet geweten hebben dat de auto dit gebrek had. Echter beroept hij zich op de lage verkoopprijs en geen garantie. Hij wil dus niks doen.

Welke rechten heb ik nu? En wat mag ik van de handelaar verwachten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Jammer voor je maar geen enkel recht heb je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja. Ik lees op diverse fora dat een handelaar een soort van zorgplicht heeft naar een verkoper toe. En dat je in principe een tot een half jaar met verborgen gebreken de verkoper aansprakelijk kan stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me dat een auto van € 1000,- een verleden heeft, en een heel aantal km gereden heeft, alle onderdelen hebben dit meegemaakt, met de nodige slijtage van dien. Je mag er dus van uit gaan dat er onderhoud aan komt
Antoni
8 jaar geleden
@Haelenaar, misschien heb je (toch) iets aan de informatie op deze website: https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product/
ronron1212
8 jaar geleden
Het gaat niet om een nieuw product het gekochte product ie erg oud.

Het beste antwoord

Een verkoper moet je altijd schadeloos stellen voor schade door verborgen gebreken waarvan hij/zij op de hoogte was. Professionele verkopers worden hier in de rechtspraak harder op aangepakt dan particulieren omdat ze verondersteld worden kennis ter zake te hebben. Sommige zaken die voor jou en mij verborgen zijn, zouden voor een professional zichtbaar moeten zijn.

Hier kon de verkoper de slijtage waarschijnlijk wel inschatten, maar het effectieve kapot gaan is uiteindelijk het gevolg van normale slijtage. Dat is geen verborgen gebrek.

Garantie geldt voor fabricagefouten of wanneer een verkoper het uitdrukkelijk op eigen initiatief aanbiedt omdat hij vertrouwen heeft in het product dat hij verkoopt. Daar is hier geen sprake van.

Het zou netjes zijn geweest van de verkoper om je op de slijtage te wijzen, maar hij is daar niet toe verplicht. Je hebt zelf de mogelijkheid gekregen om het product te bekijken en te evalueren. Dat je daarvoor de nodige kennis mist, is geen argument. Je had (professionele) hulp kunnen inroepen.

In theorie zou je "handel uit kwade wil" kunnen aanhalen, maar gezien de lage verkoopprijs zal je dat heel moeilijk hard kunnen maken. Zowel in jouw ogen als in de ogen van de verkoper was de prijs-kwaliteitverhouding redelijk voor de ouderdom van het voertuig.

Je hebt dus gewoon pech en er zit weinig anders op dan je bij de feiten neer te leggen. Dat is knap balen, maar je kan weinig anders doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrees dat ik het met je eens bent ; voor dat geld kun je eigenlijk vantevoren incalculeren dat je op zeer korte termijn garagekosten zult hebben, van welke aard dan ook. Voor mij een reden om als je er geen verstand van hebt en zelf niet kunt sleutelen, geen al te goedkope auto aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste antwoord. De verkoper heeft inmiddels wel coulance getoond. Hij had juridisch gezien uiteraard niks hoeven doen. Maar hij is een jonge jongen die net in auto's handelt en ook nog een lokaal cafe heeft. Hij kan dus geen slechte reclame gebruiken en dat argument heb ik ook gebruikt in de onderhandelingen in dit feit. Eind goed. Al goed.

Andere antwoorden (1)

Op deze website https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product/ vind je deze informatie:

"Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt?

Als u iets koopt, dan mag u ervan uitgaan dat het goed werkt. De verkoper moet ervoor zorgen dat u het product een op een normale manier kunt gebruiken. Als het product niet goed werkt, dan wordt dit een ‘ondeugdelijk product’ genoemd. Met een ‘ondeugdelijk product’ kunt u terug naar de verkoper. Dit is een wettelijke garantie.

De wet geeft ook aan dat als het product binnen zes maanden na de aankoop kapot gaat, er vanuit wordt gegaan dat het product bij de verkoop al ondeugdelijk was. In dit geval moet de verkoper bewijzen dat dit niet het geval is."

Of dit laatste ook geldt bij een verkoop van een particulier (dus geen professionele verkoper) aan een andere particulier, weet ik helaas niet.

Op de website staat verder:

"Neem de volgende stappen:

Stap 1. Spreek de verkoper aan
Stap 2. Stuur een brief naar de verkoper
Stap 3. Verzoek om ontbinding van de overeenkomst
Stap 4. Laat de schade door een ander herstellen
Stap 5. Stap naar de Geschillencommissie
Stap 6. Stap naar de rechter"

De tekst op de website is nog veel langer met onder meer extra uitleg bij de te nemen stappen, maar die is te lang om helemaal over te nemen in dit antwoord.

Ga voor meer informatie, advies en hulp naar de website van het Juridisch Loket http://www.juridischloket.nl, neem contact op met het Juridisch Loket of bezoek een van de kantoren.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het door jou aangehaalde geldt in principe alleen voor NIEUW aangekochte producten via de reguliere (detail)handel. Voor gebruikte zaken die via de handel gekocht worden gelden veelal andere (garantie) voorwaarden. In de autohandel is het gebruikelijk dat bepaalde gebruikte auto's 'As is' verkocht worden zonder garantie.Daar is de lage prijs dan ook naar. Het risico op optredende defecten ligt dan geheel bij de koper van zo'n voertuig. Daarbij heeft de koper van zo'n voertuig ook zelf een onderzoeksplicht. Hij kan dit (laten) beoordelen door een proefrit te maken. Als de koper zelf geen kennis van zaken heeft dan kan hij ook een aankoopkeuring laten uitvoeren. Gebreken door slijtage komen dan vrijwel altijd aan het licht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit geldt inderdaad alleen voor nieuwe producten "af fabriek". Bij gebruikte goederen heb je zelf onderzoeksplicht en / of garantie tot de deur.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, (informatie over) de onderzoeksplicht staat ook vermeld op die website https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product/: "Welke plichten heeft de koper? Als koper heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u zelf vragen moet stellen aan de verkoper om erachter te komen of het product geschikt is voor datgene wat u ermee wilt doen. De verwachtingen die u van een product mag hebben, hangen van verschillende zaken af, zoals: de koopprijs, het soort winkel, het soort product (bijvoorbeeld een showroommodel of een tweedehands product), de mededelingen van de verkoper, en de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking van het product. U kunt bij de fabrikant of een deskundige infomeren hoelang het product mee kan gaan. Als uw product kapot gaat, dan kunt u bepalen of u dit had kunnen verwachten. U kunt terug naar de verkoper, als er iets met het product mis is wat u niet hoefde te verwachten."