Welke rechten heb ik als koper van een auto met verborgen gebreken bij een handelaar?

Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht bij een handelaar. De auto kostte maar 1000 euro maar zag er verder netjes uit en reed ook goed. Ik heb wel nog een nieuwe apk afgedongen En deze kosten ook deels meebetaald.

Na drie weken en misschien 700km knapt bij mij de koppelingskabel. Volgens de monteur als gevolg van een slechte drukgroep. Gevolg? Drukgroep koppelingsplaten koppelingskabel vernieuwen. Een duur grapje. Ik heb de verkoper gevraagd om enige coulance in deze. Hij moet geweten hebben dat de auto dit gebrek had. Echter beroept hij zich op de lage verkoopprijs en geen garantie. Hij wil dus niks doen.

Welke rechten heb ik nu? En wat mag ik van de handelaar verwachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een verkoper moet je altijd schadeloos stellen voor schade door verborgen gebreken waarvan hij/zij op de hoogte was. Professionele verkopers worden hier in de rechtspraak harder op aangepakt dan particulieren omdat ze verondersteld worden kennis ter zake te hebben. Sommige zaken die voor jou en mij verborgen zijn, zouden voor een professional zichtbaar moeten zijn. Hier kon de verkoper de slijtage waarschijnlijk wel inschatten, maar het effectieve kapot gaan is uiteindelijk het gevolg van normale slijtage. Dat is geen verborgen gebrek. Garantie geldt voor fabricagefouten of wanneer een verkoper het uitdrukkelijk op eigen initiatief aanbiedt omdat hij vertrouwen heeft in het product dat hij verkoopt. Daar is hier geen sprake van. Het zou netjes zijn geweest van de verkoper om je op de slijtage te wijzen, maar hij is daar niet toe verplicht. Je hebt zelf de mogelijkheid gekregen om het product te bekijken en te evalueren. Dat je daarvoor de nodige kennis mist, is geen argument. Je had (professionele) hulp kunnen inroepen. In theorie zou je "handel uit kwade wil" kunnen aanhalen, maar gezien de lage verkoopprijs zal je dat heel moeilijk hard kunnen maken. Zowel in jouw ogen als in de ogen van de verkoper was de prijs-kwaliteitverhouding redelijk voor de ouderdom van het voertuig. Je hebt dus gewoon pech en er zit weinig anders op dan je bij de feiten neer te leggen. Dat is knap balen, maar je kan weinig anders doen.

Op deze website https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product/ vind je deze informatie: "Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt? Als u iets koopt, dan mag u ervan uitgaan dat het goed werkt. De verkoper moet ervoor zorgen dat u het product een op een normale manier kunt gebruiken. Als het product niet goed werkt, dan wordt dit een ‘ondeugdelijk product’ genoemd. Met een ‘ondeugdelijk product’ kunt u terug naar de verkoper. Dit is een wettelijke garantie. De wet geeft ook aan dat als het product binnen zes maanden na de aankoop kapot gaat, er vanuit wordt gegaan dat het product bij de verkoop al ondeugdelijk was. In dit geval moet de verkoper bewijzen dat dit niet het geval is." Of dit laatste ook geldt bij een verkoop van een particulier (dus geen professionele verkoper) aan een andere particulier, weet ik helaas niet. Op de website staat verder: "Neem de volgende stappen: Stap 1. Spreek de verkoper aan Stap 2. Stuur een brief naar de verkoper Stap 3. Verzoek om ontbinding van de overeenkomst Stap 4. Laat de schade door een ander herstellen Stap 5. Stap naar de Geschillencommissie Stap 6. Stap naar de rechter" De tekst op de website is nog veel langer met onder meer extra uitleg bij de te nemen stappen, maar die is te lang om helemaal over te nemen in dit antwoord. Ga voor meer informatie, advies en hulp naar de website van het Juridisch Loket http://www.juridischloket.nl, neem contact op met het Juridisch Loket of bezoek een van de kantoren.

Bronnen:
https://www.juridischloket.nl/consument-en...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100