Wat is de handigste volgorde?

Ik heb een oude auto (bouwjaar 04-1993) van mijn vader staan, die voor mij is. 2e week van mei leg ik rijexamen af. Ik wil die auto klaarmaken, zodat als ik slaag dat ik ermee kan rijden.

Wat moet er nog aan gebeuren?
- APK keuring
- Verzekering afsluiten
- Grote beurt

Welke volgorde is verstandig om aan te houden bij het nemen van deze stappen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

1. APK en grote beurt zou ik nu laten doen, die kunnen samen. Dat is vaak ook voordeliger.

2. Dan rijexamen doen, slagen en je rijbewijs ophalen.

3. Dán pas de auto op jouw naam zetten. Ik ben er namelijk in ongeveer dezelfde situatie achtergekomen dat een auto van een eigenaar die geen rijbewijs heeft, onverzekerbaar is. Ook als je er niet in rijdt. Maar als de auto verzekerd is, moet je hem van de openbare weg af halen én het kenteken op laten schorten, anders ben je weer strafbaar. Wederom: dat geldt ook als je er geen meter in rijdt.

Voordat je dit zelf uitprobeert: als je één keer een autoverzekering aanvraagt die geweigerd wordt, moet je de rest van je leven als je een autoverzekering aanvraagt, vermelden dat jou ooit een verzekering is geweigerd. En dat kan meespelen bij de premie die je moet betalen, of je kunt nogmaals geweigerd worden.

4. Zodra de auto op jouw naam staat, sluit je dezelfde dag nog een verzekering af. Natuurlijk kun je wel nu al uitzoeken welke verzekering je wilt! In de periode dat je aanvraag wordt beoordeeld, is de auto al tijdelijk verzekerd, dus je kunt er dan dezelfde dag nog mee rijden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Foutje in punt 3, dat moest natuurlijk zijn:

Maar als de auto ONverzekerd is, moet je hem van de openbare weg af halen én het kenteken op laten schorten, anders ben je weer strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

verzekering afsluiten, anders kan je niet naar de garage (laten) rijden.
dan grote beurt en APK tegelijk laten uitvoeren.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat de auto nu nog is verzekerd op naam van de vader. Dat hoop ik tenminste. Of het kenteken moet geschorst zijn, en de auto van de openbare weg af gehaald. knarfuz zelf zal geen verzekering kunnen krijgen tot hij zijn rijbewijs heeft.
itsme
14 jaar geleden
SuzyQ, dat is inderdaad zo. In dat geval hoop ik ook voor hem dat die auto nog verzekerd is op naam van zijn vader...
Apk keuring en grote beurt in één keer en als de auto is goedgekeurd ga je die verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzekering (uiteraard) altijd eerst, anders ben je failliet als je iemand invalide rijdt.
Dan de APK: als de auto niet al op tijd APK gekeurd is, zal ie met een trailer naar de garage moeten - want je mag er niet mee rijden. Of je vraagt even een agent uit de woonplaats of er bezwaar tegen is om linea recta voorzichtig naar de garage te rijden.
Grote beurt: alleen doen als die nodig is (zie 't ingevulde onderhoudsboekje van je vader), anders ben je aardig wat geld kwijt - wellicht deels onnodig.
Olie, versnellingsbakolie, distributieriem, remolie, koelvloeistof, remblokjes vervangen: als je die zaken op tijd vervangt, kan je verder waarschijnlijk wel toe met gewoon pas onderdelen vervangen als ze problemen geven (als je geluid hoort, of als 't niet meer werkt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst je rijbewijs halen! Je weet maar nooit, straks ga je kosten maken en moet je herkansen....
En daarna verzekeren en gelijk die auto laten ophalen (zonder APK mag je niet rijden!) en de garage hem in orde laten maken. Die beurt en de APK combineren ze wel als je het vraagt.