mijn auto hoort 22km op 1l te rijden,maar het rijdt maar 13km op 1l.waar ligt het aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan liggen aan jouw rijstijl, te veel gas geven bij het optrekken etc.

Testen in de fabriek gebeurt onder optimale omstandigheden, aerodynamisch het beste. Zo worden: - grille en naden afgeplakt - banden met laagst mogelijke rolweerstand gebruikt - accu is volledig opgeladen - acceleraties verlopen traag - testcyclus is kort - rolweerstand: op rollerbank onder gecontroleerde omstandigheden - gebruik hogere versnellingen - opties worden weggelaten, zoals rechter buitenspiegel en verschillende lampen. Verder is de auto helemaal kaal en leeg. Dit scheelt al met al veel kilo's! (ik heb me zelfs laten vertellen dat de hoofdsteunen en achterbank ook verwijderd worden voor testen) -smeermiddelen met laagste frictie gebruikt - temperatuur testruimte is hoog - afstand van de remblokken tot remschijven wordt vergoot - ze mogen van de testresultaten nog eens 4% extra aftrekken. Zo optimaal als getest wordt, zo rijdt je auto natuurlijk nooit. Van 1:22 naar 1:13 vind ik persoonlijk een erg groot verschil. Kijk eens wat je uit de "tips" hierboven kunt halen. Zijn de banden nog goed? Rijd je in een hogere versnelling? Is de accu nog goed? Heb je veel ballast in je auto die je eigenlijk niet nodig hebt? Rijd je lange stukken constante snelheid, of rijd je veel in de stad? De test zoals deze nu is, is ruim 30 jaar oud. Naar verwachting worden in 2017 nieuwe eisen gesteld aan de test. Toegevoegd na 3 minuten: op http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor?merk=Peugeot&model=206 kun je kijken wat andere bestuurders met een vergelijkbare auto verbruiken

Bronnen:
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-13-waaro...
http://www.bovag.nl/faq/?categoryID=23

Het maakt ook veel uit of je korte ritjes met koude motor maakt in een stad. Een auto rijdt het zuinigst als de motor rond de 90 graden is, en dat duurt wel even voordat die temp bereikt is. Zomers ongeveer 10 km, in de winter bij echt koud weer duurt het soms tot 25 km voor de olie op 90 graden is. Ik ben zelf een rustige rijder, maak veel kilometers op lange afstanden, en kan zuiniger rijden dan de fabrikant aangeeft. Hou je toerental laag, en probeer zo weinig mogelijk te remmen. Rem wel als dit nodig is natuurlijk

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100