mijn auto hoort 22km op 1l te rijden,maar het rijdt maar 13km op 1l.waar ligt het aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Wat de fabrikant zegt klopt nooit het is altijd minder. Als je alleen in de stad rijd gebruikt je auto altijd al meer. Rij je kleine stukje ook. en zo zijn er meer zaken die het gebruik beïnvloeden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Die afstand van 22 km op een liter is gemeten onder optimale omstandigheden. In de praktijk komen die omstandigheden niet voor. Als het auto nog met koude motor rijdt, of als het auto niet constant met dezelfde optimale snelheid in dezelfde optimale versnelling rijdt, is het verbruik hoger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan aan van alles liggen, b.v.:
* lange ritten / korte ritten
* snelheid
* rijstijl
* wegdek
* weersomstandigheden
* afstelling van de auto
* onnodige gewicht in of luchtweerstand rond de auto
* etc.
Wat meer info van jouw kant zou wellicht een wat meer gericht antwoord opleveren
Antoni
8 jaar geleden
Het verschil tussen het beloofde gebruik en het werkelijke gebruik is echter wel erg groot, toch? Of zijn dat soort verschillen gebruikelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13 i.p.v. 22 scheelt wel érg veel. Als je geen ruwe rijstijl hebt en niet alleen korte stukjes rijdt, is het misschien toch tijd eens een bezoekje aan de garage te brengen.
Antoni
8 jaar geleden
@ronron1212, @Cryofiel, kunnen jullie reageren op mijn vragen uit mijn vorige reactie "Het verschil tussen het beloofde gebruik en het werkelijke gebruik is echter wel erg groot, toch? Of zijn dat soort verschillen gebruikelijk?"? Het antwoord lijkt mij van ook van belang voor de vraagsteller.
Erna55
8 jaar geleden
Uit radar https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=43&t=85297
Ik heb eind augustus 2010 een nieuwe handgeschakelde Peugeot 107 XS gekocht.
In de verkoopfolder staat dat deze auto zeer zuinig is. In de stad zou hij 1:25 rijden, op de snelweg 1:22 en bij gecombineerd gebruik 1:22.
Ik kom echter niet verder dan 1:16!!! Ook niet als ik zeer economisch probeer te rijden. Welke auto is het ?veel fabrikanten geven wel zeer optimistische cijfers die niet reëel zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat een schokkende verbruiken hebben jullie allemaal! Ik kom met mijn peugeot 206, benzine, bj 2006, op een gemiddeld verbruik van 5,7L/100km in de zomer, en 6,1L/100km in de winter. Ik rijd veel kilometers, zowel buiten de bebouwde kom als in de stad. Wel in verhouding weinig snelweg.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Antoni, het verschil is groot, maar kan best worden veroorzaakt door een combinatie van korte stukjes rijden (dus koude motor), veel stadsverkeer met veel remmen en optrekken, een niet-anticiperende rijstijl waardoor je meer moet remmen dan nodig is, een rijstijl zoals sommige mensen tot mijn verbazing hebben die inhoudt dat ze, zodra dat kan, vol gas op een rood stoplicht afstuiven, een verkeerde bandenspanning, airco altijd aan, dakdragers op de auto, enzovoort. @jaciem, 5,7 liter per 100 km is ongeveer 1 op 17,5. Da's keurig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn verbruik met een VW Passat over de eerste 200.000 km ongeveer 1:22 km

Antwoorden (3)

Dit kan liggen aan jouw rijstijl, te veel gas geven bij het optrekken etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Wat de fabrikant zegt, klopt nooit. Het verbruik in de praktijk is altijd groter. De afstand van 22 km op één liter is het resultaat van metingen onder optimale omstandigheden. In de praktijk komen die omstandigheden niet voor. Een verschil van 22-13 is echter groot, dat is waar.
Testen in de fabriek gebeurt onder optimale omstandigheden, aerodynamisch het beste. Zo worden:
- grille en naden afgeplakt
- banden met laagst mogelijke rolweerstand gebruikt
- accu is volledig opgeladen
- acceleraties verlopen traag
- testcyclus is kort
- rolweerstand: op rollerbank onder gecontroleerde omstandigheden
- gebruik hogere versnellingen
- opties worden weggelaten, zoals rechter buitenspiegel en verschillende lampen. Verder is de auto helemaal kaal en leeg. Dit scheelt al met al veel kilo's! (ik heb me zelfs laten vertellen dat de hoofdsteunen en achterbank ook verwijderd worden voor testen)
-smeermiddelen met laagste frictie gebruikt
- temperatuur testruimte is hoog
- afstand van de remblokken tot remschijven wordt vergoot
- ze mogen van de testresultaten nog eens 4% extra aftrekken.

Zo optimaal als getest wordt, zo rijdt je auto natuurlijk nooit. Van 1:22 naar 1:13 vind ik persoonlijk een erg groot verschil. Kijk eens wat je uit de "tips" hierboven kunt halen. Zijn de banden nog goed? Rijd je in een hogere versnelling? Is de accu nog goed? Heb je veel ballast in je auto die je eigenlijk niet nodig hebt? Rijd je lange stukken constante snelheid, of rijd je veel in de stad?

De test zoals deze nu is, is ruim 30 jaar oud. Naar verwachting worden in 2017 nieuwe eisen gesteld aan de test.

Toegevoegd na 3 minuten:
op
http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor?merk=Peugeot&model=206
kun je kijken wat andere bestuurders met een vergelijkbare auto verbruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
De leeftijd van een auto telt ook mee. Een oudere auto zal over het algemeen door zijn leeftijd slechtere prestaties leveren en meer brandstof verbruiken dan een nieuwere. Het verschil tussen 22 en 13 blijft echter groot, dat is waar.
Het maakt ook veel uit of je korte ritjes met koude motor maakt in een stad.

Een auto rijdt het zuinigst als de motor rond de 90 graden is, en dat duurt wel even voordat die temp bereikt is. Zomers ongeveer 10 km, in de winter bij echt koud weer duurt het soms tot 25 km voor de olie op 90 graden is.

Ik ben zelf een rustige rijder, maak veel kilometers op lange afstanden, en kan zuiniger rijden dan de fabrikant aangeeft.

Hou je toerental laag, en probeer zo weinig mogelijk te remmen. Rem wel als dit nodig is natuurlijk