Waarom zou je bij een autoverzekering wel/niet een ongevallen inzittende verzekering afsluiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

1 van de grote voordelen van de schade inzittenden verzekering is dat hij ook schade uitkeert wanneer de partij die aansprakelijk is te houden betreffende de schade onbekend blijft.

Daarom dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het kan zijn dat een inzittende bij een aanrijding van jou schuld zijn been breekt en jou daar voor aansprakelijk stelt.

Je zou denken die heeft toch zelf een verzekering, maar die ander zou (aso) kunnen denken, dat dokt die schulige vriend van mij maar..

En daar kun je je dus wel of niet tegen verzekeren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de ander dan aso? Als ik een passagier meeneem en die passagier raakt gewond door mijn rijgedrag, dan zou ik het normaal vinden om te doen wat ik kan voor die vriend. Het vergoeden van schade die zijn ziektekostenverzekering niet dekt, lijkt me dan nog wel het mínste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar ook dat (aso) tussen haken staat.. Er zijn denk ik twee situatie's..
(1) Er zit een 'roekeloos' aandeel in de schuld
(2) Er zit geen 'roekeloos' aandeel in de schuld En met roekeloos bedoel ik dan je had rederlijkerwijze een ongeval kunnen voorkomen. Stel; dronken, drugs, lomp rijden, expres door rood, etc. Bij optie (1) is het ten alle tijden terecht dat je alle onkosten vergoed.
Bij optie (2) beeld ik me meer in van "Vriend, dit had iedereen kunnen overkomen, ik zal je no-clame niet nog verder slopen, ben al lang blij dat ik nog leef." In zo'n geval zou ik het heel normaal vinden dat ieder de ziektekosten zelf op zich neemt. En vindt ik het opvoedingshalve aso als je dan je vriend nog een nieuwe spijkerbroek door de neus boort omdat die kapot is etc.
Voor onderstel dat jij een eenzijdig ongeluk maakt en de persoon die naast je zit in de auto blijft gehandicapt na een ongeluk dan kan dat behoorlijk wat geld kosten
Deze verzekering dekt letselschade tot een maximum van het verzekerde bedrag van inzittenden en bestuurder als gevolg van een ongeval. Mogelijk letselschade kan bestaan uit zaakschade (kleding, brillen etc), medische kosten, inkomstenderving, huishoudelijke hulp, vervoerskosten en uitvaartkosten. Een ander groot voordeel van deze verzekering is dat, wanneer de schuldvraag niet duidelijk is of de aansprakelijke partij onbekend is gebleven, de verzekering toch uitkeert aan de inzittenden. Ook word door de meeste verzekeraars smartengeld uitbetaald. Bovendien is de bestuurder automatisch meeverzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inzittenverzekeringen dekken ook de schade van de bestuurder zelf.
zelfs bij eigen schuld.