Mag je de afbetaling van een auto tijdelijk onderbreken in verband met verborgen gebreken?

Ik heb van een particulier een tweede hands auto gekocht. Met deze persoon is een betalingsregeling afgesproken. Op dit moment heb ik de volledige koopsom nog niet betaald.
Achteraf blijkt de auto een verborgen gebrek te hebben dat al aanwezig was voor de verkoop.
Mag ik de afbetaling tijdelijk onderbreken en van de verkoper eisen dat hij het probleem herstelt?
Hoe is dit juridisch geregeld? Wat zijn mijn rechten als koper?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was de verkoper dan op de hoogte van dat verborgen gebrek toen hij de auto verkocht?
Volgens mij moet je gewoon betalen, tenzij er een kwaliteitsgarantie was afgesproken. Ik vind het trouwens aardig van de verkoper dat hij een betaling in termijnen heeft willen afspreken met je met alle risico's van dien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien kan het ook nog zo zijn dat dat gebrek pas na de koop is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn vraag heb ik al aangegeven dat het om een verborgen gebrek gaat dat al voor de aankoop aanwezig was.
ronron1212
9 jaar geleden
Het is jammer voor jou maar je hebt de auto gekocht en koop is koop je hebt geen garantie of is die schriftelijk aan je gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn geen schriftelijke afspraken gemaakt over de verkoop. Heb de auto van een goede vriend gekocht. Ik verwachtte in die relatie geen problemen. Ik wil deze kwestie graag op een goede manier oplossen. Daarom wil ik weten of ik nog iets van de verkoper mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De interval stand van de ruitenwissers functioneert niet goed. Specifiek in deze stand gaan de ruitenwissers 'stotterend' heen-en-weer. In de normale stand functioneren de ruitenwissers prima. Heb al op internet gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord vinden.
Het betreft een Suzuki Swift 1.0 GLS uit 1996.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is geen verborgen gebrek, maar een verzwegen gebrek. Een verborgen gebrek is een gebrek dat, de naam zegt het al: verborgen is. Het is dan goed mogelijk dat de verkoper niet van het gebrek op de hoogte was. Een scheur in de remleiding die nog nét niet tot lekkage leidt is een voorbeeld van een verborgen gebrek. De verkoper weet van niets, kan redelijkerwijs ook niet van het gebrek op de hoogte zijn, en verkoopt de auto dus te goeder trouw. In dat geval heb jij als koper pech gehad, omdat jij jouw onderzoeksplicht hebt verzaakt. Dit is echter een gebrek waarvan de verkoper op de hoogte had kunnen en moeten zijn. Het betreft dan dus geen verborgen gebrek, maar een verzwegen gebrek. Voor een verzwegen gebrek is in principe de verkoper verantwoordelijk: hij had jou op de hoogte moeten stellen van de toestand van de auto. Ook bij verzwegen gebreken geldt echter jouw onderzoeksplicht. Dit gebrek had jij heel eenvoudig kunnen opmerken. Je kunt dus niet zomaar van de verkoper eisen dat hij het gebrek repareert. Jullie zitten immers allebei fout. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat het juridisch gezien neerkomt op een waardevermindering die jullie zullen moeten delen. Als reparatie bijvoorbeeld € 50 kost, kan jij € 25 in mindering brengen op de afgesproken prijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerlijk gezegd snap ik niets van de vraag als vraagsteller al voor de koop op de hoogte was van het gebrek. Hij heeft een prijs afgesproken en moet daar achteraf dan niet om gaan zeuren. Sowieso niet en al helemaal niet bij iemand die je vriend is.
Cryofiel
9 jaar geleden
@wimkees, dat had ik nog niet gezien. Als vraagsteller van het gebrek op de hoogte was, heeft hij dus overeenstemming met de verkoper bereikt over de prijs van de auto inclusief gebrek. Kort gezegd zijn er twee mogelijkheden als je een auto wilt kopen die een gebrek heeft:
a.  Je spreekt af dat je de auto zonder gebrek koopt, en dat de verkoper dus eerst het gebrek zal (laten) verhelpen.
b.  Je spreekt af dat je de auto met gebrek koopt, en dat je in ruil daarvoor iets minder betaalt. Eerst a afspreken en dan b doen, dat kan natuurlijk niet.
paulus811
9 jaar geleden
Ik zou er nog geen seconde over nadenken om hiervoor een vriendschap op het spel te zetten. Gewoon betalen en kijken of je het met slooponderdelen kunt repareren. Ik begrijp de gedachte om de betalingen op te schorten echt niet. Het is geen Maserati van een half jaar oud!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus: de auto kost ca 750,00 tot 1.000,00 , en dat doe je op afbetaling? Dan is het wel een heel goede vriend als die dat toestaat. Wat verwacht je dan van een auto van 19 jaar oud? Bij mij komt de gedachte naar boven, als je geen auto kunt betalen moet je hem niet gaan rijden. Ik zet echt geen goede vriendschap voor dit bedragje op het spel.

Antwoorden (1)

Niet zomaar te zeggen.

BW 6:262 stelt:
"1.
Komt een der partijen haar verbintenis niet na, dan is de wederpartij bevoegd de nakoming van haar daartegenover staande verplichtingen op te schorten.
2.
In geval van gedeeltelijke of niet behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegelaten, voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt."
Nu is de grote vraag natuurlijk of de verkoper zijn verplichting wel of niet is nagekomen.

Als koper van een particulier heb je minder rechten dan als koper bij een bedrijf. Een van die verschillen is de bewijslast bij een verborgen gebrek. Bij aankoop van een particulier moet jij, als koper, BEWIJZEN dat de auto de gebreken al had ten tijde van de koop en dat de verkopende partij hiervan op de hoogte was.
Is dat bewijs er? Alleen in die situatie is te denken aan zo’n tijdelijke opschorting, als de verkoper zijn verplichting niet nakomt of waarschijnlijk niet gaat nakomen.

Bron:

"Bij eventuele gebreken ligt de bewijslast bij u, dit in tegenstelling tot het kopen bij een dealer. Ú moet dus bewijzen dat de auto de gebreken al had ten tijde van de verkoop. Alleen indien u dit kunt bewijzen zal de particuliere verkoper u tegemoet moeten komen. Een particuliere verkoper wordt namelijk niet geacht kennis van zaken te hebben, dus bij verborgen gebreken zal u moeten bewijzen dat de verkopende partij vooraf op de hoogte was.

U heeft het recht om voor de aankoop goed op de hoogte gesteld te worden door de huidige eigenaar van auto. De verkopende partij heeft namelijk informatieplicht. Deze moet een potentiële koper op de hoogte stellen van de bij hem bekende gebreken.
Om erachter te komen of de verkoper zich aan de informatieplicht gehouden heeft is de eerste stap een telefoontje naar het garagebedrijf waar de auto als laatste in onderhoud is geweest. Vraag deze of er in de onderhoudshistorie opmerkingen staan, betreffende onderdelen die vervangen moeten worden of zaken die dringend aan grondig onderhoud toe zijn. Mocht dit zo zijn dan heeft u beet. Ga naar deze garage en laat een uitdraai maken van de onderhoudshistorie, zodat u bewijs in handen heeft.
Dit bewijs kunt u nu gebruiken om de particulier te confronteren. Deze heeft informatie achtergehouden en zal nu voor de kosten opdraaien of de auto ter kosten terug moeten nemen.

Wil deze echter niets meer van u weten, dan geeft u aan dat u de volgende stappen in de beschreven volgorde gaat zetten."

Zie "Stappenplan" in brontekst.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorafgaand aan de verkoop heb ik een proefrit gemaakt samen met de verkoper. Tijdens die rit kwam het gebrek al naar voren. De verkoper was er dus van op de hoogte. Daarover is toen helaas nog geen afspraak gemaakt. Ik heb dus wel kunnen bewijzen dat het gebrek bestond en dat de verkoper daarvan op de hoogte was.
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Een verborgen gebrek is een gebrek dat pas na de overdracht aan het licht komt. Je had toen moeten besluiten de auto niet te kopen of voor de koopbeslissing een toezegging moeten hebben van de verkoper over kosteloze reparatie. Dat is kennelijk niet gebeurd. Nu kun je dat nog steeds vragen maar daar hoeft de verkoper niet mee akkoord te gaan. Je mag in deze situatie niet de afbetaling opschorten om dat af te dwingen, je hebt daar geen recht toe.