Kan je een benzine-auto ombouwen tot een diesel-auto?

Kan je een benzine-auto ombouwen zodat hij op diesel gaat rijden??
Door misschien de tank te vervangen of iets?
Of is het goedkoper om een diesel-auto te kopen?
En zo ja, hoeveel zou dit kosten?

Sorry als dit een "domme" vraag is, ik weet niet veel van auto's en ik heb net een nieuwe auto, die op benzine rijdt, en nu moet ik dus zo'n 3.000 km per maand gaan rijden (wist ik nog niet voordat ik de auto kocht) en is een diesel dus veeeel goedkoper voor mij..

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je in plaats van benzine diesel wilt gaan rijden met je huidige auto, zal je de gehele motor moeten vervangen. Tenzij je zelf heel handig bent kan dit behoorlijk in de papieren gaan lopen. Alleen al het arbeidsloon bij een garage (zeker de merkdealer), is erg hoog. Het is niet een kwestie van een paar onderdelen vervangen ofzo. Aangezien je zelf al aangeeft dat je net een nieuwe auto hebt, lijkt het mij beter om je auto te verkopen en een diesel aan te schaffen. Kijk ook naar het omslagpunt voor jouw model auto waarbij een diesel goedkopen is dan een benzine op jaarbasis. Bij sommige auto's is dit bijvoorbeeld 13.000 km per jaar (dat is per model afhankelijk). Misschien dat op gas rijden ook een oplossing is? Dat kan bij zowel benzine als diesel wagens. Toegevoegd na 18 minuten: Waar je rekening mee moet houden met de kosten op jaarbasis zijn oa: de te rijden kilometers, het verbruik, de wegenbelasting (voor diesel hoger dan voor benzine). Dan scheelt het nog of het een geel of grijs kenteken is op diesel. Diesel is per liter weer 'n stuk goedkoper dan benzine. Kortom: na de rekensom kan je zien wat voor jou goedkoper is, benzine of diesel. Het goedkoopste is een oldtimer op gas. Maar dat zullen weinig mensen hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100