is je auto ouder dan 8 jaar dan moet je 10w40 gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nog de handleiding?

Meestal staat hierin de specificatie van de motorolie. Gezien de leeftijd van de auto schat ik in dat dit een 15w40 of een 10w40 moet zijn.

Is de motor nog in goede staat?
Ik adviseer ik in de winter een 10W40 (deze olie is dunner en met het koude weer heeft deze een betere viscositeit ten opzichte van de temperatuur)
In de zomer zou ik een 15W40 adviseren omdat een 10W40 dan weleens te dun kan worden en zo olieverbruik in de hand werkt. Ook is het belangrijk dat de olie dik genoeg blijft om de oliedruk te handhaven. Verder zijn er nog tientallen zaken wat belangrijk is voor het goed functioneren van een motor maar dan kom je op mijn vak gebied uit.

Mocht de auto al enige slijtage hebben opgelopen. Kijk even op mijn site. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren en reconditioneren van motoren (weliswaar ben ik meer werkzaam in de grotere motoren, maar de kleinere zijn eigenlijk hetzelfde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 w 40 van de lidel of hema ik gebruik hem al jaren en hij loopt nog steets als een zonnetje