je heb een schakkel b autorijbewijs en je gaat in een automaat rijden mag je dan bijv. na 5 jaar dan weer in een schakel auto rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (5)

Ja. Zelfs als je helemaal niet rijdt behoud je je rijbewijs gewoon, dus ook als je alleen in een automaat rijdt. Vaak pak je het ook vrij snel weer op, omdat je het ooit goed aangeleerd hebt. gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal
Ja, want je hoeft niet opnieuw examen te doen. Het gaat alleen om een _verlenging_ van je rijbewijs; niet om examen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver ik weet mag dit gewoon , alleen is het voor jezelf wel even vervelend en heel erg wennen omdat je schakelen dan helemaal niet meer gewend bent.

De mensen die ik ken die van automaat naar schakelen zijn overgestapt rijden ook vaak met de verkeerde versnelling omdat ze het helemaal verleerd zijn ;)

Dus ik zou het je niet aanraden,

Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd dat je eerst een Daf moest kopen en niet meer in een ander type voertuig mocht rijden is niet meer, het is ook niet vermeld op je rijbewijs, het ligt dus aan jezelf of je een hand geschakeld voertuig gaat besturen of een automatische versnellingsbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een automaat examen doet krijg je nog steeds een aantekening op je rijbewijs dat je alleen met een automaat mag rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgaand de site met de link. Je moet zelfs opnieuw examen doen voor een schakel auto.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-rijbewijs-b-automaat-in-een-schakelauto-of-auto-met-halfautomaat-rijden.html
Natuurlijk mag dat.
Zoals al eerder werd vermeld, als je dit goed aangeleerd is, vol leer je het niet (net zo als zwemmen, als je 5 jaar niet gezwommen hebt en je valt in het water......). Een ader gegeven is, als je eenmaal in een automaat hebt gereden, wil hoogstwaarschijnlijk nooit meer in zo'n domme schakel auto rijden!!!
Groetjes Paul