Mag ik rijden met een kapot knipperlichtje aan de zijkant van mijn auto?

Sinds dit weekend is mijn knipperlampje kapot gegaan. Het gaat niet om het voor of achterlicht, maar een heel klein lampje aan de zijkant van mijn auto net voor de deur. Als ik richting aangeef knipper alle andere lampen wel gewoon waardoor het verkeer kan zien wat ik doe.
Mag ik de weg op? Of moet ik dit lampje eerst laten maken. (Wat ik dit weekend sowieso ga doen).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zorg in ieder geval dat je een reservelampje in je auto hebt liggen. Ook al doe je er niets mee. Als je staande gehouden word kun je beweren dat je er niet van op de hoogte was dat het lampje stuk was. Dan vragen ze je of je reserve lampjes hebt, zo niet krijg je een boete. Als je die wel hebt, kom je er mee weg :-)

Antwoorden (2)

Als de voor en achter richtingaanwijzer gewoon functioneren, zal niemand er iets van zeggen dat de zij-richtingaanwijzer defect is. Officieel zou je het eerst moeten laten repareren, maar omdat de overige lampen het nog wel doen, kan je er gerust mee de weg op.
jc54
9 jaar geleden
Auto’s die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten voorzien zijn van één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant. Meestal is daarvoor een apart lampje nodig. Alleen als het licht van de richtingaanwijzers aan de voorkant duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6 meter achter de voorzijde van de auto en 1 meter zijwaarts, hoeven er geen aparte zijknipperlichten geïnstalleerd te zijn.
Bovendien geldt hier nog een extra regel: als uw auto standaard is uitgerust met aparte zijknipperlichten, worden de richtingaanwijzers aan de voorkant automatisch niet als zijknipperlicht gezien.
Dus de aparte geïnstalleerde zijknipperlichten moeten dan altijd functioneren!

Uiteraard zullen gewone mensen er niet gauw iets van zeggen, maar u bent strafbaar en het houdt in principe ook een potentieel gevaar in. Een controlerende agent zal er zeker wél wat van zeggen, en bij een onverhoopte aanrijding kunt u hiermee eventueel medeschuldig worden bevonden.

Ik zou op zijn minst extra op het andere verkeer letten, en met mijn hand uit het raam eventueel mee richting aangeven. Als je er van uitgaat dat ze je zijwaartse voornemens nu vanuit schuin achter de voorkant van je auto niet kunnen zien, dan zou dat het gemis van het lampje deels kunnen compenseren.

Mijn antwoord is deels een bewerking van http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=85
Bordensteker