Hoe schoon is een roetfilter nu echt?

Er is een ontwikkeling geweest van het roetfilter waarbij er zelfs subsidie werd gegeven voor de eerste aanschaf.
Maar laatst hoorde ik een bericht dat TNO deze techniek opnieuw onderzocht heeft en de roetfilter lang niet zo schoon was dan men eerst beweerde/onderzocht had.
Zijn we nu allen weer in het ootje genomen door iemand die er rijk van geworden is of zijn we met deze techniek wel gebaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat de subsidie op de zogenaamde retrofit (achteraf ingebouwde) filters voor vrachtwagens is stopgezet klopt.
Dit komt voornamelijk omdat het rendement wat beoogd (en opgegeven bij de typegoedkeuring) was, bij lange na niet werd gehaald volgens voorlopige testuitslagen van TNO.
Bij personenwagens loopt een vergelijkende test bij TNO en deze lijken niet af te wijken van de typegoedkeuring.

Dit houdt globaal in dat de uitstoot na montage van dit filter met minimaal 30% vermindert word.
Bij duurtesten met vrachtwagens werd tot 45% vermindering gemeten.

Al met al wel de moeite waard om naderhand een filter op te bouwen, en geen geldmakerij, gezien de toch wel lagere uitstoot.

Het mooiste en beste van alles is het fabriek-af systeem met regeneratiefilter, dit vermindert de fijnstofuitstoot met 90%. Tegenwoordig worden deze op de meeste nieuwe dieselmotoren toegepast.

Wel is het zo dat nieuwste dieselmotoren, door zeer verfijnde inspuittechniek, micro-fijnstof produceren. Fijnstof word opgevangen in het roetfilter, microfijnstof niet. Weer een nieuw probleem om aan te pakken schat ik

mvg

link naar aanleiding onderzoek TNO
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk maar even op onderstaande link, daar staat alle info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan heel veel schoner zijn als je het voertuig vernietigd voordat hij gaat inhouden. Anders krijg je vaak het advies, om veel gas te geven om zodoende het roet uit het filter te blazen waardoor het inhouden verdwijnt. Huuuu ?? :-)